Holisztikus tábor - Július 13-15 - Jelentkezz!
Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

A Cerne Abbas-i óriás

A Cerne Abbas-i óriás vagy a „Primitív ember” egyike a legnagyobb, domboldalakba vésett ábrázolásoknak Nagy-Britanniában, az „úriember” (az ábra neme minden kétségen felül áll) egyike annak a két emberalaknak, aminek a párja az East Sussex-ben található Wilmington-i Hosszú Ember. Az óriás, amit folytonos vonallal véstek a mészkő alapkőzetbe, 180 láb magas és egy hatalmas, bütykös (kidudorodó) fütyköst visel, amely 120 láb hosszú.

 

http://www.stone-circles.org.uk/

 

Az óriásról szóló első írásos emlék 1751-ből származik, John Hutchins, Dorset-i történész egyik levelében tűnik fel, aki úgy sejtette, hogy az alakzatot a 1600-as évek közepén vájták ki. Egy másik, a figurára vonatkozó, nem sokkal későbbi hivatkozás található a Gentleman magazine 1764-es számában, amelyben személyleírást adnak az ábráról és egy köldököt is említenek, amely már jó ideje eltűnt. A korábbi feljegyzések hiánya zavaró, ugyanakkor nem jelenti azt, hogy az ábra a 17. századból származik, továbbá a vaskori földtöltéshez való közelsége és az ahhoz hasonlító stílusa sokkal korábbi eredetet sugall.

 

Számos teória létezik arra vonatkozóan, hogy mikor és miért készült az óriás. Az egyik legnépszerűbb elmélet szerint a görög-római Herkules istent jeleníti meg, akit oly gyakran ábrázoltak fütykössel és állati szőrrel. Felmerült, hogy az alakot egykoron a bal kezében állati szőrt fogva ábrázolták. Elképzelhető, hogy a Herkules-imádat a római betörések korai szakaszában ért el ide, amely azután egybeolvadt a helyi kelta törzs istenségével. A történészek a legnagyobb hitelt annak az elméletnek adják, amely szerint Commodus császár uralma alatt készítették az ábrát i.sz. 180-193., aki önmagát Hercules reinkarnációjának tartotta és ez lehetővé tette a kultusz újjáéledését.

 

Más történetek azzal állnak elő, hogy a közeli apátság szerzetesei vésték ki az óriást Thomas Corton-nak nevezett apátról szóló tréfaként, aki a törvénysértő viselkedése miatt kizártak. Nem valószínű, mivel a közelben található egy egyházi épület, s így furcsa lenne, hogy egy ilyen nyilvánvalóan pogány szimbólum hogyan tudott volna fennmaradni ilyen hosszú ideig? Kivált a szigorú erkölcsű időkben vagy a reformáció idején? Lehetséges, hogy vallási épületeket húztak fel az óriás közelében a pogány hellyel való fúzió érdekében. Ez egy bevett gyakorlat volt, és sok templom épült olyan helyekre, vagy olyan helyek közelébe, ahol már egyszer pogány vallási központok voltak.

 

http://upload.wikimedia.org/

 

Folklór

 

Az egyik hagyomány szerint, Gentleman’s Magazine-ban lévő mezőgazdasági munkástól származó feljegyzés szerint, az ábra egy dán óriás ábrázolása, aki a tengerpart felől indította meg az inváziót Anglia ellen. A domboldalon álomba merült, s a helyi falusiak kapva kaptak azon, hogy elszenderedett, s ekkor levágták a fejét. Ezután körberajzolták a hason fekvő testét úgy, mint ahogy egy hatalmas rendőrségi krétavonallal tennénk. S tették ezt azért, hogy megmutassák, hogy hol érte el őt a gyászos végzet. Mindazonáltal, sötét éjek évadján a mészkőfigura olykor feltámad halottaiból, hogy a közeli patakból csillapítsa szomját – ez a szokás gyakori bizonyos álló kövek esetében.

 

Az óriás nyilvánvaló szexualitása és férfiassága felhasználható volt a népi termékenységi mágiában. A helybéli nőknek, akik meg akarnak foganni, egy éjszakát kell eltöltenie egyedül a domboldalon – akkor volt a legeredményesebb a dolog, ha ez az óriás falloszának körvonalai között történt –, míg a fiatal pároknak szeretkezniük kellett az óriáson ahhoz, hogy a fogamzás biztos legyen.

 

Úgy tartották, hogy az óriáson való alvás jó módja annak, hogy biztosítsák a jövőbeli esküvőket a hajadonok számára. Éppen az óriás feje felett van egy kis vaskori földmunka, amely hozzávetőlegesen egy négyzet alakú földrészt zár be, ezt „serpenyőként”, vagy „kerékként/orsóként” ismerjük, és ezen a bekerített részen belül állították fel a május elsejei májusfát az ünnepi fesztiválok alatt. Mint sok hagyományos falusi májusfa-ünnepély, ez a gyakorlat is a 19. században szűnt meg.

 

Forrás: http://www.mysteriousbritain.co.uk/

 

Fordította: Száraz György

 

Boldog napot!

TÁRSOLDALUNK: www.napvallas.hu
signature

No Comments Yet.

What do you think?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..