Holisztikus tábor - Július 13-15 - Jelentkezz!
Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

A dzsed-oszlop szentséges szimbóluma

A hieroglifek fontos szerepet töltenek be az ókori egyiptomi kultúra megértésében.  Az egyik legelterjedtebb, egyszersmind legrejtélyesebb hieroglifikus jelképet dzsed-oszlopként ismerjük.

Három vagy négy keresztsávval megjelenítve, számos elmélet létezik ennek az enigmatikus jelképnek a jelentésére és arra vonatkozólag, hogy mit jelentett az ókori egyiptomiak számára és miért is használták oly gyakran.

A dzsed-oszlop egy függőleges rúdként vagy oszlopként jelenik meg. Többnyire négy vízszintes sávval rendelkezik a felső részének közelében, s mindegyik sáv között függőleges vonalak helyezkednek el. Van még négy öv az oszlop nyaka körül, az első vízszintes sáv alatt. Olykor egy oszlopfőt helyeznek a tetejébe.

 

A középpontban áll a dzsed egy mázas zsírkő melldíszen (1070 – 703 BC). (Wikimedia)

A középpontban áll a dzsed egy mázas zsírkő melldíszen (1070 – 703 BC). (Wikimedia)

 

Sokan hisznek abban, hogy a dzsed Ozirisz isten jelképe, konkrétan a hátgerince. Az egyiptomi mitológia szerint Ozirisz volt a túlvilág istene. Miközben látogatóba ment hozzá Széth, a káosz, a sivatagok, a viharok és az erőszak istene, Oziriszt csellel egy olyan koporsóba fektette, amely pontosan a méretére készült. Gyorsan megfulladt és a koporsót a Nílusba vetette. Végül, a koporsót a szíriai Bübloszban vetette partra a víz. Egy szent fa nőtt gyorsan köré, így zárta magába a törzse a koporsót. Az ország királya, akinek nem volt tudomása a koporsóról, áhítattal szemlélte a fa gyors növekedését és parancsot adott a fa kivágására, hogy palotája oszlopává tegye. Ez alatt Ozirisz felesége, Ízisz, a kutatására indult. Megtudta, hogy a test egy oszlop belsejében van. A király és a királyné közelébe férkőzött, és amikor meg akarták ajándékozni valamivel, akkor ő az oszlopot választotta. Miután megkapta ajándékba az oszlopot, kiszabadította Ozirisz testét és megszentelte az oszlopot. Azóta nevezik ezt dzsed-oszlopnak.

 

Ré isten napkorongja az égbe emeltetik egy ankh-jel és egy dzsed-oszlop segítségével, miközben Ízisz, Nephthüsz és a páviánok imádják. A motívum az újjászületést és a napfelkeltét jelképezi.

Ré isten napkorongja az égbe emeltetik egy ankh-jel és egy dzsed-oszlop segítségével, miközben Ízisz, Nephthüsz és a páviánok imádják. A motívum az újjászületést és a napfelkeltét jelképezi.

 

Mások szerint a dzsed olyan termékenyégi szimbólum, amit nádból, fából vagy kévékből készítettek, illetve fogtak körbe. Mivel Egyiptom fában szegély vidék volt, ez jelképezheti a fák fontosságát, amelyeket Szíriából importáltak. Ez szintén kapcsolódik Ozirisz történetéhez, amelyben a testét egy fa törzsébe foglalták. Más beszámolók a dzsedet összekapcsolják a memphiszi nekroploisz sólyomistenével, Sekerrel, továbbá Ptahhal, a memphiszi kézművesek égi patrónusával. Ptah istent olykor a „nemes dzsednek” is hívják. A dzsed jelképre ugyanakkor az égbolt tartóoszlopaként is tekintenek. A palotákban az oszlopok körül ablakok voltak, s amikor a megfelelő szögből nézték, akkor úgy tűnt, mintha az oszlopok az eget tartanák.

 

Ptah stukkó domborműve, amin egy olyan pálcát tart, melyben a dzsed és az ankh szimbólum egyesül. A Ptolemaiosz-dinasztia kései időszakából, a Kr.e. 4-3.századból való.

Ptah stukkó domborműve, amin egy olyan pálcát tart, melyben a dzsed és az ankh szimbólum egyesül. A Ptolemaiosz-dinasztia kései időszakából, a Kr.e. 4-3.századból való.

 

A dzsed jelképet használták a „dzsed felállítása” nevű szertartáshoz. Ez a ceremónia Ozirisznek Széth felett aratott diadalát volt hivatott megjeleníteni. A szertartás során a fáraó kötelekkel állít fel egy dzsed-oszlopot papok segedelmével. Ez egybeesett az év ama időszakával, amikor megkezdődtek a mezőgazdasági munkálatok és bevetették a mezőket. Ez csupán az egyik elemét alkotta az Ozirisz tiszteletére tartott 17 napos ünnepélysorozatnak. Összességében véve, a dzsed felállítása egyszerre jelképezte Ozirisz feltámadását, valamint az uralkodó erejét és rendíthetetlenségét.

 

A dzsed-oszlop felállítása, I. Széthi abüdoszi templomában.

A dzsed-oszlop felállítása, I. Széthi abüdoszi templomában.

 

A dzsed-oszlopot amulettként is alkalmazták, a mumifikált test gerincének közelébe helyezték, s annak képét a koporsóra festették. Az amulett a szándékaik szerint lehetővé tette, hogy az eltávozott örökké élhessen, valamint biztosította a feltámadását. Az Egyiptomi halottaskönyv egy olyan varázsigét tartalmaz, amelyek elmondása mellett helyezték az amulettet a múmiára abban a reményben, hogy majd segíteni fogja az elhunytat a felegyenesedésben és gerince használatának visszaszerzésében.

Ráadásul, gyakran tűnik fel hieroglifikus feliratokon, valamint különféle építmények részeként. Mindenütt való jelenléte azt a benyomást keltheti, hogy ez a szimbólum fontos és szakrális szerepet játszott az ókori egyiptomiak hiedelemrendszerében.

 

4.5

A Deir el-Bahri hieroglifikus feliraton található dzsed szimbólum.

Forrás: http://www.ancient-origins.net/myths-legends-africa/sacred-symbol-djed-pillar-002325#sthash.X0NwqWMc.dpuf

 

Fordította: Száraz György

 

Boldog napot!

 

TÁRSOLDALUNK: www.napvallas.hu
signature

No Comments Yet.

What do you think?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..