Holisztikus tábor - Július 13-15 - Jelentkezz!
Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

A karfiol segíthet a rák megelőzésében

Fűben-fában orvosság – tartja mondás –, és még a zöldségek és a gyümölcsökben stb. Valóban, a karfiol hófehér rózsái a kutatások szerint olyan anyagokat tartalmaznak, melyek segíthetnek a rák elleni küzdelemben.

 

forrás: http://blogs.kcrw.com/

A karfiolt nem övezi olyan nagy kultusz, mint mondjuk a paprikát, de ez távolról sem jelenti azt, hogy „átlagos” növény lenne. A karfiol a Közel-Keletről indult hódító útjára. Egy időben talán ezért is hívták szíriai káposztának. (Bár vannak, akik szerint eredetileg Kínából származik.) Az ókor óta ismerjük és szeretjük ezt a zöldséget, bár az igazat megvallva, sokáig elfeledtük és csak a 16. században a tengerészek közvetítésével került ismét az európai asztalokra a karfiol.

 

Szó mi szó, nem könnyen termeszthető növényről van szó. Míg XIV. Lajos kertésze Ciprusról hozatta az egzotikusnak számító karfiolmagokat, addig XV. Lajosnak sikerült szaporítania a magokat az öreg kontinensen, továbbá egyik imádott kegyencnőjéről nevezte el az egyik kedvenc karfiolos ételkülönlegességét „du Barry” módnak. Ezután a karfiol villámgyorsan elterjedt Európában.

Manapság Magyarországon átlagosan 40-50 dkg karfiolt fogyasztunk évente.

 

A karfiol kezdetben csupán teniszlabda méretű volt, s csak a termesztése során nőtt akkorára, amekkorának mi ismerjük. A karfiollal egyébként sokan kísérleteztek, ezért sokféle fajtája jött létre. Ilyen például a brokkolifol, amely a karfiol és brokkoli keresztezésének az eredménye. A méretük és színük szerint más és más nevet adnak a különféle karfiolfajtáknak, de az ízük többnyire jellegzetes és nem mutat nagy eltérést.

forrás: http://foodtruthonline.com/

A karfiolról ma már tudjuk, hogy a vadkáposzta egyfajta termesztett változata. Sokak szinte kapásból azon élettani hatására asszociálnak, amely rosttartalmának köszönhető, nevezetesen, ami felfúvódást, illetve puffadást okoz. Holott sokkal több jó tulajdonsága van, mint kellemetlen. Lássuk ezeket:

  • C-vitaminban gazdag, amelyet mélyhűtve is megőriz. (60 mg/100 g)
  • B1, B2 és B5 vitamintartalma is jelentős
  • Érdekes, hogy főzés után is megtartja a C-vitamintartalma felét.
  • Sok ásványi sót tartalmaz: káliumot, vasat, cinket és ként.
  • Külön kiemelendő a kéntartalma, amely elem olyan vegyületek formájában van jelen a karfiolban, melyek segíthetnek a rák megelőzésében. Kimondottan a bélrák elleni védelemben jeleskedik, csökkenti annak kockázatát. (A karfiol sok kéntartalmú bioaktív anyagot tartalmaz, konkrétan főként glükózinolátokat és izotiocianátokat.
  • Megfigyelték, hogy bizonyos fűszernövényekkel – például római köménnyel együtt – enyhíti az emésztési zavarokat.

 

Energia- és tápanyagtartalom 100 grammra vetítve:

  • Energia: 96 kJ/ 23kcal
  • Fehérje: 1,8g
  • Zsír: 0,5g
  • Szénhidrát: 4,1g

 

Fogyókúrázók előszeretettel fogyaszthatják, mert bár nagyon tápláló, mégsem hizlaló étek.

Levesnek, salátának, rakott ételként, köretként és savanyúságnak is kiváló, nem beszélve a fent említett du Barry módról, mely lényegében egy elősütött húsra helyezett, főtt karfiol-halom, sajtmártással leöntve és csőben sütve. Ha valaki nem ismerné, feltétlenül próbálja ki!

 

Boldog napot!

TÁRSOLDALUNK: www.napvallas.hu
signature

No Comments Yet.

What do you think?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..