Holisztikus tábor - Július 13-15 - Jelentkezz!
Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

A neandervölgyiek és a mai emberek 99,84 százalékban azonosak genetikailag, de vajon miben különböznek?

A kutatók bebizonyították, hogy a modernkori emberek és azok kihalt neandervölgyi unokatestvérei csupán a százalék törtrészében különböznek egymástól. De vajon mivel magyarázhatók azok a különbségek, amelyek kettejük között fennállnak? A Science online felületén megjelent egyik új, úttörő tanulmányban a tudósok felfedezték, hogy a ki-be kapcsolók sejtszintű megfelelői azok, amik meghatározzák, hogy melyik gén aktiválódik, s melyik nem.

A tudósok bebizonyították, hogy a Homo sapiens és a neandervölgyiek génállományai genetikailag 99,84 százalékban azonosak, és kevesebb, mint 100 olyan fehérje van, amelyik az aminosav-sorrendjükben különböznek. Mindazonáltal, bár számos friss tanulmány bizonyítja, hogy sokkal több mindenben hasonlítanak a neandervölgyiek, mint azt korábban hittük, még továbbra is alapvető eltérések állnak fenn. Példának okáért, a neandervölgyieknek rövid lábuk és karjuk volt, ó-lábúak voltak, szélesebb kezekkel és ujjakkal rendelkeztek, hajlott karcsontjuk volt és előre ugróbb szemöldökük. Ugyanakkor számos olyan betegségre és idegrendszeri problémára bukkantak a mai emberek esetében, melyekkel a neandervölgyiek nem rendelkeztek. Vajon valamennyi ilyen jellegű eltérés benne foglaltatik ebben a 0,16 százalék különbségben?

Liran Carmel, számítógépes biológus és Eran Meshorer, őssejt-biológus, a Jeruzsálemi Héber Egyetemről, valamint az ő kutatócsoportjuk oly módon keresett választ erre a kérdésre, hogy górcső alá vette a neandervölgyiek és a mai emberek, valamint a gyenyiszovai emberként ismert ősi emberszabású faj epigenomikus (genomon kívüli) különbségeit. A genom 3 milliárd molekula sorozata, amely az emberi DNS egészét felépíti, míg az epigenomot azok a DNS-részek alkotják, amelyek be- vagy ki vannak kapcsolva még akkor is, ha a molekuláris sorrendek változatlanok is maradnak. Például, az epigenom az, ami az egypetéjű ikrek közötti eltérő jellemvonások magyarázatául szolgálhat.

Featured image: Comparison of Neanderthal and Modern Human skeletons. Credit: K. Mowbray, Reconstruction: G. Sawyer and B. Maley, Copyright: Ian Tattersall

Az eredmények nagyjából 2200 olyan területet tártak fel, amelyek aktiválódtak a mai embernél, de szünetelnek vagy az egyik, vagy mindegyik ősi fajban, illetve vice versa. Amikor egy gén szünetel (csendben van), akkor nem idéz elő olyan jellegzetességet, amit amúgy előidézne. Másként fogalmazva, a fajok közötti különbségeket a DNS-ben lévő ki- és bekapcsoló mintázatokkal lehetne megmagyarázni.

Az egyik legfőbb epigenetikai különbség azokkal hozható kapcsolatba, amelyek a végtagok alakját és méretét befolyásolják. Szignifikáns eltérések vannak a neandervölgyiek, a gyenyiszovai emberek és a modern emberek mintái között az olyan idegrendszeri és pszichiátriai rendellenességekkel kapcsolatban, melyek közé az autizmus, a skizofrénia és az Alzheimer-kór is tartozik. Több neandervölgyi és a gyenyiszovai emberi változat szünetelt, míg a mai emberi verziók aktívak voltak.

Mindamellett a tudósok elismerik, hogy a kutatási technikának is megvannak a ma határai. Minden egyes individuum epigenomja feltűnően megváltozhat egy másiké miatt a táplálkozásnak, a környezetnek és más faktoroknak köszönhetően. Következésképpen lehetetlen megállapítani, hogy vajon a neandervölgyiek génjeiben található ki-be kapcsoló minták jellegzetesek-e az egész faj esetében, avagy csak a tanulmányozott egyed sajátosságáról van-e szó. Ráadásul, az epigenomok változhatnak a test különféle szövetei között. így a csontozatból, a hajból, vagy a fogakból kinyert epigenomok nem feltétlenül árulnak el bármit is az agyról.

Mindamellett az ebben a tanulmányban alkalmazott új módszer az első lépés volt a jelenkori emberek és az őskori elődök közötti különbségek további megértésében. Ahogyan a technikák és a módszerek fejlődnek, úgy jelenik meg annak az ígérete, hogy majd egy szép napon talán valamennyi kérdésünkre választ kaphatunk.

Forrás: http://ancient-origins.net/