Holisztikus tábor - Július 13-15 - Jelentkezz!
Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

A rábeszélő képesség, avagy a szuggesztió ereje

Minden áldott nap információáradattal bombáznak bennünket. A legtöbb közülük érdektelen a közvetlen életünk szempontjából, mégis befolyásolja az életünket. Azért vásárolunk meg termékeket, mert azt mondják nekünk, hogy azoktól boldogok leszünk, hogy fiatalabbaknak és egészségesebbeknek fogunk kinézni. Azért rohanunk el az orvoshoz, mert a reklámok azt szuggerálják, hogy lehet, hogy egy különös betegségünk van, s ha a legfrissebb tablettát bekapjuk, akkor meggyógyulunk.  Blogolgatunk, posztolgatunk a Facebook oldalunkra és folyamatosan olyan dolgokról beszélgetünk, amiket a média fontosnak állít be.

 

http://2.bp.blogspot.com/-

 

Úgy tűnik, hogy sohasem fogunk rájönni, hogy megengedtük valakinek, hogy erőteljesen befolyásolja az elménket és irányítsa a gondolkodásmódunkat. Továbbá sohasem vitatjuk a bekebelezett információk érvényességét, s ha netalán jó memóriánk volna, akkor teljesen összezavarodhatunk a szakértőket hallgatva. Az egyik nap még azt mondják valamiről, hogy az jó nekünk, a másikon azt állítják, hogy hátrányos az egészségünk és a jólétünk számára. Egyszer kijelentik, hogy a gazdaság javulóban van, másszor, hogy zuhanórepülésben.

 

Azáltal, hogy fókuszáltak vagyunk, egy személyes valóságot teremtünk, és a média tudja, hogyan manipulálhatja az érzéseinket és az érzelmeinket.

 

Ez egy művészet. De honnan származnak ennek az egész manipuláló pszichológiának a gyökerei? Itt az ideje egy kis történelemleckének!

 

Lépjen be, Edward Bernay! Azok számára, akik nem ismerik Edward Bernay-t, ő volt a public relation atyja. Bernay (1891-1995) Sigmund Freud bácsikájának és néhány másik pszichológusnak a koncepcióit vezette be, valamint olyan fejlett technikákat, amelyek megkönnyíthetik a tömegek manipulációját. Eme technikákon keresztül született meg a fogyasztás ösztönzésének a korszaka vagy talán mondhatnám úgy is, hogy a finom szuggesztiók felhasználásával történő manipuláció korszaka.

 

Bernays a tömegekre boldogsággépekként hivatkozott és különféle technikákon keresztül megtanította nekünk, hogy a boldogság és a siker egyenlővé tehető a termékek és a szolgáltatások megvásárlásával. Annál inkább boldogok voltak az emberek, minél inkább azt mondták, hogy azok.

 

http://dlmichaels.files.wordpress.com/

 

Ő nem csak azt fogalmazta meg, hogy napjainkban, hogyan juthatunk információkhoz a társadalmunkban, hanem azt is bebizonyította, hogyan tudnak rávenni bennünket arra, hogy megvásároljunk olyasfajta árucikkeket, amelyekre nincs feltétlenül szükségünk, vagy amit nem szükségképpen akarunk.

 

Bernays egy „spin doktor” volt (intézkedések szépítő magyarázatára alkalmazott szóvivő) és szándékosan megtanította a vállalati megbízóinak, miként tudják a fogyasztók gondolkodását erőteljesen befolyásolni. Ő jött elő azzal az ötlettel, hogy modelleket, a felső tízezer tagjait és hírességeket használjanak fel a termékek reklámozására. E lépés mögött meghúzódó logika egyszerű volt. Ha ezek a népszerű és szexi személyek használják ezeket a termékeket, akkor a szuggesztió erején keresztül elhihetjük, hogy mi is népszerűvé is szexivé válhatunk. Ez egy nagyon sikeres formulává vált.

 

Egy másik sikeres kigondolása a harmadik fél hozzájárulása, aki hitelességet kölcsönöz a termékeknek és a szolgáltatásoknak. Nem számított, hogy ezek a személyiségek voltaképpen használják-e vagy sem a terméket, támogatnak-e egy politikai jelöltet vagy sem, vagy vezetnek-e kutatást vagy sem; csakis a hozzájárulásuk számított és az emberek eléggé rászedhetők voltak, hogy elhiggyék és megvásárolják. Bernays bebizonyította, hogy a kis fabrikált hazugságok működnek.

 

Eltűnődött-e már azon, hogy a híreink néha miért keltenek olyan benyomást, mintha árucikkek vagy szolgáltatások lennének? Nos, Bernays sikeres keze van benne a sajtóközlemények használatának finomításában és népszerűsítésében. Kimutatta, hogy a hírek megalkotása sokkal hatékonyabb dolog, mint a reklámozás.

 

http://www.mydiscountcigarette.net/

 

A sajtóközlemények felhasználásának és a modellek alkalmazásának egyik híres példáját találjuk az 1920-as években, amikor a nőknek csak a kijelölt helyeken volt megengedett a dohányzás. Amennyiben dohányzáson kapták őket egy másik helyen, letartóztatták őket. Bernays együtt dolgozott a cigarettaiparral azon, hogy 1929-ben egy Húsvéti Parádét rendezzenek, amely olyan modelleket mutogat, akik Lucky Strike cigarettára gyújtanak rá. A sajtóközleményt kiadták és hír lett belőle. Az eseményt követően egy szociális tabu megváltozott és a nők bárhol rágyújthattak.

 

Ezért legközelebb, amikor egy termék vagy szolgáltatás megvásárlását fontolgatja, amiről úgy véli, hogy boldogabb lesz tőle, akkor tegye fel magának a következő kérdéseket:

„Hogyan manipuláltak engem, hogy ezt megvegyem?

Vajon ez tényleg boldoggá fog tenni?”

Azt hiszem, lehet, hogy üres kézzel fog kijönni a boltból.

 

A másik dolog, amit megtehet: menjen egy hét média diétára. Ne olvasson, illetve ne hallgasson híreket egy hétig! Még az is előfordulhat, hogy nem tér vissza a régi szokásához.

 

Forrás: http://www.wakingtimes.com/

 

Fordította: Száraz György

 

Boldog napot!

TÁRSOLDALUNK: www.napvallas.hu
signature

No Comments Yet.

What do you think?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..