Holisztikus tábor - Július 13-15 - Jelentkezz!
Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

A régészek felfedeztek egy rituális célra használt ősi maja labdapályát

A munkások épp egy iskolai kosárlabdapálya kialakításán dolgoztak, a mexikói Yucatan tartomány Maxcanu városában, amikor egy ősi labdajátékokra használt pályába botlottak, amit rituális célokra használtak.

 

A The Instituto Nacional de Antropología e Historia-nál (INAH,Nemzeti Antropológiai és Történeti Intézetnél) dolgozó egyik régész, aki járt a helyszínen, a következőt mondotta: „A maják itt jártak előttünk, nem tudunk pályát építeni, mivel egy pre-hispán már van itt: ez egy Labdajáték-pálya.”

 

Közép-Amerikában több mint 1300 különféle méretű labdapályát találtak már, mindegyik egy hosszú, keskeny játéktérből állt, amit két fal szegélyez. Nem pontosan ismerjük annak a labdajátéknak a szabályait, amit minimum Kr.e. 1400 óta játszottak.  A spanyol feljegyzések arról számolnak be, hogy kettő- vagy négyfős csapatok játszották a játékot. Egy gumiból készült kemény labdát kellett a levegőben tartani oly módon, hogy a csípővel, a combbal vagy a felkarral ütögették és visszapattintgatták az oldalfalakról. Az évezredek során a sportág különféle változatokban jelent meg a különböző helyeken, s egy újabb, modernebb verziója, az ulama, továbbra is dívik néhány helyen a bennszülött lakosság körében.

 

A Chichen Itza-i nagy labdajáték-pálya, a maga nemében a legnagyobb Közép-Amerikában
Photo credit: Wikimedia


 

A klasszikust követő korszakban a maják függőleges kőgyűrűket kezdtek helyezni minden egyes oldalfal közepére. Akármelyik játékosnak is sikerült átjuttatni a kőgyűrűkön a labdát, azonnal győztesnek kiáltották ki. Mivel a gyűrűben található lyuk nem volt sokkal nagyobb, mint a labda, ez bizonyára egy nagyon ritka esemény lehetett.

 

A labdajátéknak fontos rituális vonatkozásai is voltak, a jelentős szertartásos labdajátékokat rituális eseményekként tartották meg, amit gyakran emberáldozatok is jellemeztek.  Az emberáldozat és a labdajáték társítása csak a Klasszikus Korszaktól kezdve jelent meg, s legfőképpen a maja kultúrához kapcsolódott, ahol a legtöbb egyértelmű emberáldozatról szóló ábrázolást láthatjuk a labdajáték-építőelemein, mint például Chichen Itza (Kr.u. 900–1200) esetében. A domborművek az éppen tréningező labdajátékost feláldozását jelentik meg – talán a vesztes csapat kapitányáét.

 

Ez egy dombormű a Chichen Itza-i nagy labdajáték-pályáról
Photo credit: Wikimedia

 

A labdajátékok közben történő tevékenységek egyikét a Popol Vuh így meséli el: „… a mitikus ikrek, Hunahpu és Ixbalanque, álltak szemben a labdajátékosok képében az Alvilág uraival, akik végül alul maradtak, ekképpen legyőzték a halált és utat engedtek az életnek; ez a mítosz az ikrek apjának a feltámadásával folytatódik, aki kukoricaistenné alakul át.”

Ez azt sugallja, hogy létezik egy kapcsolat az istenség és a rituális játék között, amire ezeken a szakrális helyeken került sor.

 

A labdajáték-pálya a Maxcanu-i iskolánál helyezkedik el, egy stratégiai fontosságú hegy lábánál, ami mezőgazdasági szempontból a legfontosabb terület volt, s ez arra utal, hogy a labda-játéknak a kukoricaistenhez és a mezőgazdasági időszakhoz kapcsolódó ősi rituálék egyikéhez volt köze.

A maják szerint a Nap volt az egyik legfontosabb elem a rituálék között, ez jelezte az évszakok változását és a kukorica megművelésére szolgáló föld előkészítésére vonatkozó időszak kezdetét.

A labda a Nap egyik analógiája, a játék menete pedig az égitest mozgásának feleltethető meg. Úgy gondolták, hogy a labdajáték a világegyetem kozmikus rendjének a fenntartásában és az élet rituális megújhodásában játszott szerepet.

 

Arra is van bizonyíték, hogy a labdajáték asztronómiai eseményekhez is kapcsolódott. A több évvel Chichen Itza-ban talált őrtornyokat megfelelően tájolták ahhoz, hogy a napéjegyenlőségeket és a napfordulókat megfigyelhessék. Jose Huchim régész hozzáfűzte, hogy a Chichen Itza-ban található öt folyosónak égi kapcsolódásai vannak: „az egyik közülük a téli napfordulót jelzi, a központi folyosó a napéjegyenlőséget jelöli, s az északi folyosó a nyári napfordulót jelzi”.

 

Jose Huchim Herrera, mexikói archeológus, azt állítja, hogy kulturális szempontból többsíkú, rituális jelenősége volt a labdajátéknak.

 

Forrás: http://www.ancient-origins.net/

 

Fordította: Száraz György

 

Boldog napot!

TÁRSOLDALUNK: www.napvallas.hu
signature

No Comments Yet.

What do you think?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..