Holisztikus tábor - Július 13-15 - Jelentkezz!
Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

A sokoldalú rizs

Ismerkedjünk meg röviden a rizs történetével, feldolgozásával, fajtáival, biológiai tulajdonságaival, tápanyag-tartalmával, egészségügyi és kulináris felhasználási területeivel, valamint a spirituális hatásaival!

Az első rizst a legenda szerint Shennong, az Isteni Földműves ültette. Annyi bizonyos, hogy a rizst az újkőkor óta biztosan ismerték Kína déli vidékén. A legjobb minőségű az úgynevezett mocsári rizs volt. Konfuciuszról az a hír járta, hogy „Sohasem unta meg a jól tisztított rizst, a húst pedig apró szeletekre vágottan szerette” – legalábbis így írt a Beszélgetések és mondások (Lun yu) című művében. A rizs nem csak a mindennapi étkezés, hanem a rituális áldozatbemutatás egyik fontos elemének számított.

Érdemes megemlíteni, hogy bizonyos rizsfajtákból bort is készítettek és készítenek ma is.

Európába a 10. században érkezett, míg Magyarországra a török közvetítéssel került, Amerikába pedig a spanyol és a portugál hódítók révén jutott a 16. században.

A rizs a perjefélék családjába tartozik. Az emberiség megközelítőleg 60 százalékának ez a fő táplálékforrása. Magas esszenciális aminosav-tartalma miatt kiemelkedő biológiai értékkel rendelkezik.

Az aratást követően a rizsszemeket csépléssel távolítják el a kalászból, ezután megtisztítják és megszárítják. A rizs fajtái között többnyire a szemek színe és alakja az eligazodás alapja.

A barna rizsnél nem koptatják le a héj alatti ezüsthártyát. Miért? Mert a malomipar először a pelyvától szabadítja meg a rizst. Ennek jellegzetessége, hogy ezt a mag belső héja, a korpa fedi.

A fényezetlen fehér rizs úgy keletkezik, hogy a korpát és a csírát eltávolítják a szemekről. Sajnos ezzel az eljárással sok értékes tápanyagot is elvesznek a rizsszemektől. Haszna abban jelölhető meg, hogy a korpa zsírtartalmánál fogva sokkal hamarabb megavasodik, ami a rizs minőségromlásához vezet. Ez különösen a trópusokon okozhat problémákat.

A hántolt rizsek közé tartozik az opál rizs, melyet a héjában gőzölnek fel és utána hántolnak meg. A hántolt és koptatott fehér rizs nagyon elterjedt Magyarországon, mint A vagy B minőségű rizs. A fényezett rizs pedig fényezőanyagok – glükóz és talkum – hozzáadásával készül, mintha csiszolnák a szemeket.

 

A sötét színű vadrizs ténylegesen nem rizs, hanem egy fűféle, a tuszkaróra termése, de hasonlóan használható fel, mint a pergősebb rizsfajták. Hazánkban több ilyen rizsféle is népszerűségnek örvend: a basmati, a jázmin és a vörös rizs. Ízük nagyon jellegzetes. A túlzottan törmelékes rizsből darát vagy rizslisztet készítenek.

A hosszú szemű fajták a pergősek, mivel ezek nem tapadnak össze, míg a rövid szeműek általában összetapadnak, amelyeket könnyebb pálcikával fogyasztani. Előbbiek köretnek, utóbbiak inkább tejberizsnek, pudingnak, avagy rizottónak kiváló.

A rizs összetétele:

  • 76% keményítő (amilóz és amilopektin)
  • 7-8% fehérje
  • 0,7-1,3% zsír
  • 0,6% ásványi anyagok, illetve nyomelemek
  • 100 gramm rizs energiatartalma: 350-360 kcal
  • koleszterintartalom: 0 mg

A hántolatlan rizs valamennyi esszenciális aminosavunkat tartalmazza, ebből következik, hogy kifejezetten jó fehérjeforrás.

A rizs szénhidrátjai alacsony glikémiás indexűek, emiatt a vércukorszintre jótékonyan hatnak. A rizs gluténmentes, ezért a lisztérzékenyeknek is ajánlott.

Ásványi anyagok közül a rizs foszfor- és magnézium-tartalma magas. Szerényebb mértékben tartalmaz még vasat, nátriumot, káliumot és kalciumot. Mivel azonban rizsből viszonylag nagyobbacska mennyiséget fogyasztunk, ezért még a szerényebb ásványi anyag tartalom is jelentőssé válhat a diétában.

Mivel a nátrium-tartalma alacsony, ezért túlsúly, ödéma, szívelégtelenség és magas vérnyomás esetén kifejezetten ideális táplálék.

A rizs – fajtájától függően – magas vitamintartalmú: B1- és B2-vitamin, valamint E- és K-vitamin tekintetében. (Főleg a hántolatlan rizs korpája.)

A rizs rozstartalma kedvez a bélműködésnek.

 

A rizs sokoldalúsága önmagáért beszél. Számtalan felhasználási módozata létezik.

Reggelire puffasztva, pehelyként, pudingként, ebédre és vacsorára levesként, főételként, köretként és desszertként könnyedén felhasználható.

A sportolók (például a bodybuilderek tömegnöveléshez) és a különféle betegségekből lábadozók számára egyaránt jó tippeket adhat a rizs.

A mindennapi fogások és a valódi ínyencek is megtalálják a különféle rizsfajták között az alkatukhoz és a céljaikhoz legjobban illőket. A sushi, a rizottó és a paella vagy épp a rizsbor pedig mára talán nem cseng ismeretlenül a magyar füleknek és az ízek szerelmeseinek, miként Thaiföld, Vietnám, Kína vagy épp India kulináriájának rizsből készült étkei is teret hódítottak hazánkban az utóbbi években.

Spirituális és energetikai szempontból a rizs energiái jótékonyan hatnak:

  • a csecsemőmirigyre
  • a csontrendszerre
  • a fogazatra
  • a hasnyálmirigyre
  • a légzőszervekre
  • a mellékpajzsmirigyre
  • a szív csakrára

 

Jogi nyilatkozat: Cikkeinknek és bejegyzéseinknek nem áll szándékában orvosi tanáccsal szolgálni, diagnózist felállítani vagy gyógymódot javasolni. Az itt kifejezésre juttatott nézetek nem feltétlenül tükrözik a hírközlő médium álláspontját.

Akit jobban érdekel a téma, mindenképpen javaslom, hogy olvasson utána és tudjon meg többet róla.

Alkalmazása mindig csak saját felelősségre ajánlott. Használatáról kérdezze meg kezelőorvosát vagy gyógyszerészét. Nem árt, ha az orvos szakirányú természetgyógyász is!

Boldog napot!

TÁRSOLDALUNK: www.napvallas.hu
signature

No Comments Yet.

What do you think?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..