Holisztikus tábor - Július 13-15 - Jelentkezz!
Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

A sokoldalú rizs

Ismerkedjünk meg röviden a rizs történetével, feldolgozásával, fajtáival, biológiai tulajdonságaival, tápanyag-tartalmával, egészségügyi és kulináris felhasználási területeivel, valamint a spirituális hatásaival!

 

Az első rizst a legenda szerint Shennong, az Isteni Földműves ültette. Annyi bizonyos, hogy a rizst az újkőkor óta biztosan ismerték Kína déli vidékén. A legjobb minőségű az úgynevezett mocsári rizs volt. Konfuciuszról az a hír járta, hogy „Sohasem unta meg a jól tisztított rizst, a húst pedig apró szeletekre vágottan szerette” – legalábbis így írt a Beszélgetések és mondások (Lun yu) című művében. A rizs nem csak a mindennapi étkezés, hanem a rituális áldozatbemutatás egyik fontos elemének számított.

Érdemes megemlíteni, hogy bizonyos rizsfajtákból bort is készítettek és készítenek ma is.

Európába a 10. században érkezett, míg Magyarországra a török közvetítéssel került, Amerikába pedig a spanyol és a portugál hódítók révén jutott a 16. században.

 

A rizs a perjefélék családjába tartozik. Az emberiség megközelítőleg 60 százalékának ez a fő táplálékforrása. Magas esszenciális aminosav-tartalma miatt kiemelkedő biológiai értékkel rendelkezik.

 

Az aratást követően a rizsszemeket csépléssel távolítják el a kalászból, ezután megtisztítják és megszárítják. A rizs fajtái között többnyire a szemek színe és alakja az eligazodás alapja.

A barna rizsnél nem koptatják le a héj alatti ezüsthártyát. Miért? Mert a malomipar először a pelyvától szabadítja meg a rizst. Ennek jellegzetessége, hogy ezt a mag belső héja, a korpa fedi.

A fényezetlen fehér rizs úgy keletkezik, hogy a korpát és a csírát eltávolítják a szemekről. Sajnos ezzel az eljárással sok értékes tápanyagot is elvesznek a rizsszemektől. Haszna abban jelölhető meg, hogy a korpa zsírtartalmánál fogva sokkal hamarabb megavasodik, ami a rizs minőségromlásához vezet. Ez különösen a trópusokon okozhat problémákat.

 

A hántolt rizsek közé tartozik az opál rizs, melyet a héjában gőzölnek fel és utána hántolnak meg. A hántolt és koptatott fehér rizs nagyon elterjedt Magyarországon, mint A vagy B minőségű rizs. A fényezett rizs pedig fényezőanyagok – glükóz és talkum – hozzáadásával készül, mintha csiszolnák a szemeket.

 

A sötét színű vadrizs ténylegesen nem rizs, hanem egy fűféle, a tuszkaróra termése, de hasonlóan használható fel, mint a pergősebb rizsfajták. Hazánkban több ilyen rizsféle is népszerűségnek örvend: a basmati, a jázmin és a vörös rizs. Ízük nagyon jellegzetes. A túlzottan törmelékes rizsből darát vagy rizslisztet készítenek.

 

A hosszú szemű fajták a pergősek, mivel ezek nem tapadnak össze, míg a rövid szeműek általában összetapadnak, amelyeket könnyebb pálcikával fogyasztani. Előbbiek köretnek, utóbbiak inkább tejberizsnek, pudingnak, avagy rizottónak kiváló. 

 

A rizs összetétele:

  • 76% keményítő (amilóz és amilopektin)
  • 7-8% fehérje
  • 0,7-1,3% zsír
  • 0,6% ásványi anyagok, illetve nyomelemek
  • 100 gramm rizs energiatartalma: 350-360 kcal
  • koleszterintartalom: 0 mg

 

A hántolatlan rizs valamennyi esszenciális aminosavunkat tartalmazza, ebből következik, hogy kifejezetten jó fehérjeforrás.

A rizs szénhidrátjai alacsony glikémiás indexűek, emiatt a vércukorszintre jótékonyan hatnak. A rizs gluténmentes, ezért a lisztérzékenyeknek is ajánlott.

Ásványi anyagok közül a rizs foszfor- és magnézium-tartalma magas. Szerényebb mértékben tartalmaz még vasat, nátriumot, káliumot és kalciumot. Mivel azonban rizsből viszonylag nagyobbacska mennyiséget fogyasztunk, ezért még a szerényebb ásványi anyag tartalom is jelentőssé válhat a diétában.

Mivel a nátrium-tartalma alacsony, ezért túlsúly, ödéma, szívelégtelenség és magas vérnyomás esetén kifejezetten ideális táplálék.

A rizs – fajtájától függően – magas vitamintartalmú: B1- és B2-vitamin, valamint E- és K-vitamin tekintetében. (Főleg a hántolatlan rizs korpája.)

A rizs rozstartalma kedvez a bélműködésnek.

 

A rizs sokoldalúsága önmagáért beszél. Számtalan felhasználási módozata létezik.

Reggelire puffasztva, pehelyként, pudingként, ebédre és vacsorára levesként, főételként, köretként és desszertként könnyedén felhasználható.

A sportolók (például a bodybuilderek tömegnöveléshez) és a különféle betegségekből lábadozók számára egyaránt jó tippeket adhat a rizs.

A mindennapi fogások és a valódi ínyencek is megtalálják a különféle rizsfajták között az alkatukhoz és a céljaikhoz legjobban illőket. A sushi, a rizottó és a paella vagy épp a rizsbor pedig mára talán nem cseng ismeretlenül a magyar füleknek és az ízek szerelmeseinek, miként Thaiföld, Vietnám, Kína vagy épp India kulináriájának rizsből készült étkei is teret hódítottak hazánkban az utóbbi években.

 

Spirituális és energetikai szempontból a rizs energiái jótékonyan hatnak:

  • a csecsemőmirigyre
  • a csontrendszerre
  • a fogazatra
  • a hasnyálmirigyre
  • a légzőszervekre
  • a mellékpajzsmirigyre
  • a szív csakrára

 

Boldog napot!

TÁRSOLDALUNK: www.napvallas.hu
signature

No Comments Yet.

What do you think?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..