Holisztikus tábor - Július 13-15 - Jelentkezz!
Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

A szegénység kisebb agyat eredményez

A gazdagok nagyon mások, legalábbis akkor, amikor az agyuk kerül szóba. Két különálló vizsgálat során a tudósok megállapították, hogy a szegénység kisgyerekkori átélése kapcsolatban áll a kisebb méretű aggyal, és bizonyos szenzoros információk kevésbé hatékony feldolgozásával.

 

http://www.loop21.com/

 

A korábbi vizsgálatok kimutatták, hogy a szegénység hozzájárulhat a veszélyeztetett kognitív funkciókhoz és az alacsony iskolai teljesítményhez, ugyanakkor ezt az elképzelést felhasználva a kutatók igazolták a szegénységhez kötődő, mérhető agyi változásokat.

 

A JAMA Gyermekgyógyászat által kiadott egyik tanulmány szerint az elszegényedett háztartásokban felnőtt gyerekek esetében kisebb fehér- és szürkeállomány volt kimutatható az agyban, mint azoknál, akiknek több anyagi eszköz áll rendelkezésükre – ezekből állnak össze az agy különböző részei közötti idegkapcsolatok sűrűsége.

A kevésbé gazdag gyerekek kisebb hippokampuszt és amygdalát fejlesztenek ki, mely területek részt vesznek a szabályozható figyelem, az emlékezet és az érzelmi funkciókban.

 

A St. Louis-ban található Washingtoni Egyetem Orvosi Karának kutatói szerint a kisebb agyi területeket a megnövekedett stressznek és a szorongásnak lehet tulajdonítani, melyet ezek a gyermekek a pénzszűkében lévő családokban felnőve élnek át, és ezért a szülői támogatás és a gyerekekkel való párbeszéd is kárt szenved/sérül.

 

http://news.yale.edu/

 

Az alacsonyabb jövedelmű környezetben felnövekvő gyerekek agyában végbemenő gyengébb hang-feldolgozásáról szól a Journal of Neuroscience-ben megjelent, az Illinoisi Northwestern University tudósainak tollából született másik tanulmány, amely a gyengébb anyai műveltséghez, a szegénység gyakori tünetéhez kapcsolódik.

A kutatók megállapították, hogy azok a kamaszok, akiknek az édesanyja kevésbé képzett, valószínűbb, hogy egyenetlenebb és erőteljesebb idegi válaszokat adnak, amikor a beszédet hallgatják, mint azok, akiknek az édesanyja iskolázottabb.

A korábbi tanulmány szerint ez a reakció visszaköszön a gyengébb olvasási készségekben is. A tudóscsoport azt gyanítja, hogy az anya és gyermeke közötti állandó verbális párbeszéd hiánya az egyik tényezője lehet a beszédre adott hevesebb agyi reakcióknak, mivel az ilyen oda-vissza ingerek taníthatják meg a még fejlődésben lévő agyat arra, hogy hatékonyabban különítse el és ismerje fel a beszédet. Más adatok alátámasztották, hogy a magasabb jövedelmű családokban felnövő gyerekek 30 millió plusz szóval találkoznak azokhoz képest, akik alacsonyjövedelmű családokban élnek, ahol a szülők kevésbé iskolázottak.

 

A jó hír viszont az, hogy a hatások visszafordíthatóak. A családok nem szokták a szegénységet választani, viszont a gondoskodásbéli változtatások – különösen a koragyerekkorban – kiküszöbölhetnek néhány olyan fizikai változást, amelyet a tudósok mértek. „Az idegtudomány keretein belül tanulmányozva a társadalmi-gazdasági helyzetet, lehetőségünk nyílik arra, hogy a szegénység biológiai ismertetőjegyeit jobban megértsük.” – közölte egyik nyilatkozatában Nina Kraus, a Northwestern University neurobiológiával, pszichológiával és kommunikációs tudományokkal foglalkozó professzora, aki egyszersmind a második tanulmány szerzője is.

„Továbbá a tapasztalatok agyformáló hatásainak jobb megértése olyan nevelési törekvésekhez adhat támpontokat, amelyek a társadalmi-gazdasági teljesítménykülönbségek kiküszöbölését célozzák meg.”

 

Forrás: http://healthland.time.com/

 

Fordította: Száraz György

 

Boldog napot!

TÁRSOLDALUNK: www.napvallas.hu
signature

No Comments Yet.

What do you think?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..