Holisztikus tábor - Július 13-15 - Jelentkezz!
Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

A Trónok harca egy romantikus és groteszk pszeudoközépkori világot hozott létre, amely a múlt modern érzékelését tárja fel

Vegyük el a sárkányokat és a zombikat George R. R. Martin A jég és a tűz dala című eposzának televíziós adaptációjából, s máris egy pszeudoközépkori világ látszólag autentikus bemutatását kapjuk. Martint olyan történelmi események inspirálták, mint amilyen a Rózsák háborúja, a keresztes hadjáratok, illetve a százéves háború volt.

Aligha meglepő, hogy a Trónok harcát arra szokás felhasználni, hogy a medievisztika (középkort kutató tanulmányok) iránti érdeklődésre ösztönözzenek.

Westeros tele van olyan középkori utalással, mint amilyenek a lovagok, a királynők, a pallosok és a várak. Megtömték felismerhető középkori karakterekkel, ideértve a machiavellista cselszövőket, a brutális harcosokat, a nemes lelkű hősöket, a gyámkodó nagyurakat és a hatalomra éhes arisztokratákat.

 

Természetesen a Trónok harca alapvetően történelmietlen, inspirációját a különféle időszakokról és helyszínekről szóló populáris mítoszokból veszi. De miközben kissé rávilágít a múltra, sokat elárul arról, hogyan is képzeljük el a múltat.

 

Középkori francia kézirat a középkori társadalom három osztályáról; azokról, akik imádkoztak (a papság), azokról, akik harcoltak (a lovagság), valamint azokról, akik dolgoztak (a parasztság). Public Domain )

 

A középkor groteszk oldala

 

David Matthews, a középkorral foglalkozó tudós, feltételezi, hogy a középkorról alkotott modern nézeteinket romantikus, illetve groteszk kategóriákként lehetne kategorizálni. A Trónok harca minden elemet sokszorosan is kiemel.

Joffrey Baratheon, a gonosz és elkényeztetett király, Cersei Lannisterrel, a fondorlatos édesanyjával és a pszichopata nagyúrral, Ramsey Boltonnal fejezi ki a groteszkséget. Ők jelenítik meg a középkor elgondolásának erőszakos és törvények nélküli éráját. Ezt a fogalmat a reneszánsz Itália irodalomértői hozták létre, mivel ők arra törekedtek, hogy újra felfedezzék az ókori Görögország és Róma kultúráját és műveltségét. Az efféle nézetek újra felerősödtek a reformáció hatására, amely egyenlőnek tekintette a katolicizmust a középkori dőreséggel.

Az efféle attitűdök a 18. századi felvilágosodás alatt kaptak erőre. A modern ész és objektivitás „fényét” szembe állították azzal a babonás „sötétséggel”, ami feltehetőleg a középkor időszakát jellemezte. Ily módon a középkor egy olyan ellenponttá vált, amelyhez a modernitás eredményeit viszonyították.

 

 

Amennyiben a középkor a brutalitás szinonimájává vált, úgy kiemelték a nem nyugati társadalmak tételezett hibáit is. A szeptember 11-i terrortámadások óta rutinná vált a nyugati tisztviselők és újságírók körében, hogy az iszlám szélsőségeseket „középkoriaknak” bélyegezzék. 2015-ben az USA republikánus elnökjelöltje, Carly Fiorina még azt is kijelentette, hogy az ő középkori történelemből szerzett diplomája segíthet felvenni a harcot az Iszlám Állammal

 

Az efféle attitűdök mutatkoznak meg a Trónok harcában. A barna bőrű rabszolgakereskedő, Dothrakik egy mongolszerű hordaként kerülnek bemutatásra, akiknek elsődleges jellemvonásuk a primitív vadság.

Daenery Targaryent, Westeros trónkövetelőjét, aki több ezer embert szabadít fel a rabszolgaságból a szomszédos Essos kontinensen, egy fehér megmentőként ábrázolják, aki szabadságot hoz a keleti rabszolgáknak.

 

A sárkányok anyja, a rabszolgák felszabadítója: Daenerys Targaryen. HBO)

 

Miközben Westerosban, ahol a központi történet kibontakozik, még évszázadokkal korábban törvényt hoztak a rabszolgaság ellen. Ennek hátterében meghúzódó feltételezés nem más, mint hogy a társadalmak idővel a civilizáció irányába fejlődnek. Azonban Essos keleti földrésze olyan társadalmaknak ad otthont, amelyek őket a középkorral és a Távol-Kelettel kapcsolja össze. Néhányukat a nyugati kollégáiktól kifinomultabbnak mutatja be, ugyanakkor sokkal amorálisabbak is, következésképpen ezek a keletről kialakított olyan nyugati nézeteknek a  visszhangjai, amelyek a mi világunkban a keresztes hadjáratok óta erőteljesek.

 

A Trónok harca és a középkor romantikus oldala

 

Emellett sok csodálatraméltó dolog is megtalálható a főszereplőkben, akiknek szurkolunk. Daenerys, a hősies John Snow (Havas John), továbbá a tiszteletre méltó és megpecsételt sorsú Ned Stark a romantikus középkor példái. Bátrak, tisztességesek, nemesek és igazságosak, ők testesítik meg a lovagiasságról és az erkölcsösségről alkotott elképzeléseinket a középkori múlt vízióján belül.

 

Az ilyen figurák a régebbi középkori látásmódokhoz, egy hősi korszakhoz nyúlnak vissza, amelyben az emberek maguk hozhatták meg az erkölcsi döntéseiket. Gondoljunk csak T. H. White Arthurjára, Walter Scott Ivanhoe-jára és a Robin Hood legenda számos elbeszélésére. Még visszább pillantva láthatjuk, hogy ezek a szóképek megegyeznek Thomas Mallory artúri regényéivel, melyeket a középkor legeslegvégén alkotott.

 

Charles Ernest Butler – Artúr király (1903) Public Domain )

 

Minden esetben a fő karakterek kiállnak az elesettekért és szembeszállnak a regnáló hatalommal, amely az erkölcsi törvényesség híján van, éppen úgy, ahogyan az a Trónok harcában is megfigyelhető.

De az Starkok és a Targaryenek nemesi státusa szintén a társadalmi rendet és összetartást mutatja be. Ezek a rivális családok nem a fennálló hierarchia lerombolására törekednek Westerosban, hanem inkább egy igazságosabb és jóindulatúbb irány mentén kívánják azt átalakítani. Ez egybevág a stabilitás aranykoráról alkotott középkori képpel, amikor mindenki tisztában volt a saját szerepével és világosan meghatározta az egymás iránti felelősséget. A 19. századi gondolkodók szerint, beleértve John Ruskint és William Morrist, a középkor egy olyan modell volt, amelyen keresztül az emberiség kimenekülhetett az iparosodott kapitalizmus kegyetlen hányattatásából.

Mégis, a Trónok harcában szereplő erős nők vitathatatlanul modernek. Daenerys, Cersei Lannister és Arya Stark, aki fiúsan viselkedő leánygyermekből halálos merénylővé válik, mind a feminista felhatalmazás jelképei, magukra öltve a hagyományosan egyébként a férfiaknak fenntartott szerepeket. Érdekes módon az egyetlen szereplő, aki mindvégig kitart a lovagi eszmék mellett, Brienne of Tarth, aki lovag módjára öltözködik és viselkedik, mindazonáltal a neme miatt nem töltheti ténylegesen be ezt a szerepet.

 

Személyiségfejlődés. Arya Start HBO)

 

Eszerint az a lealacsonyítás és visszaélés, amit sok női karakternek el kell szenvednie – mely a nőgyűlölet vádjait idézi elő – természetesen inkább groteszk, semmint romantikus.

 

Az egyensúly megteremtése

 

A Trónok harcát ezeknek az elemeknek az egyensúlya teszi oly jóvá. Még több erőszak és sok rajongó undorodva fordulna el tőle. Még több kiemelkedő erkölcsi mércével mért moralizálás és a show túl sterillé válna, illetve elveszíteni a veszély hiteles érzését. Talán ezért ragadják magukkal a nézőket az olyan karakterek kalandja, mint amilyen Arya, Cersei testvére, Jaime Lannister, Sandor Clegane verőember és mindenek felett az elbűvölő és machiavellista Tyrion Lannister. Ők a groteszk és a romantikus határvonalakon haladnak, s ez teszi őket egyenlő mértékben csodálhatóvá és visszataszítóvá.

 

Tyrion Lannister: fondorlatos, magával ragadó, karizmatikus. HBO)

 

Általánosságban a sorozatok arról mesélnek nekünk, hogy a közönség hogyan érezheti magát a mai társadalomban. Legtöbbünk örül annak, hogy túljutottunk a barbarizmuson, amit a középkorhoz társítunk. De sokan úgy érezzük, hogy a szolgálat és a társadalmi felelősség értékei elvesztek útközben.

Arra, hogy hogyan alkotunk fogalmat a jelenről, elkerülhetetlenül hatással van az, hogy miként képzeljük el a múltat. A történetmesélés szempontjából így aztán irreleváns, hogy a Trónok harca által bemutatott középkori látomás pontos-e vagy sem.

 

 

Top Image: Kit Harington appears in a scene from HBO’s, ‘Game of Thrones,’ 2017. Game of Thrones is a seemingly authentic portrayal of a pseudo-medieval world. But it is ahistortical and actually reveals much more about how we imagine the past and view our society today Source: HBO

The article, originally titled ‘ Game of Thrones: imagined world combines romantic and grotesque visions of Middle Ages ’ by Richard Marsden was originally published on The Conversation and has been republished under a creative commons license.

 

A cikk alapjául szolgáló forrás: https://www.ancient-origins.net/news-history-archaeology/medieval-world-0010961

 

A cikket fordította és szerkesztette: Száraz György

 

Engedd meg, hogy figyelmedbe ajánljam a napvallás eseményeit!

 

Részletes eseménynaptárunkat itt találod: https://napvallas.hu/programnaptar/

 

Részt vehetsz programjainkon:

 

Istentiszteletek http://napvallas.hu/programok/tudj-meg-tobbet-az-istentiszteletekrol-es-ami-mogottuk-van/

Aurafejlesztő és Meditációs Klubok http://napvallas.hu/programok/aurafejlesztoi/

Főnix-programok http://napvallas.hu/programok/fonix-pHYPERLINK “http://napvallas.hu/programok/fonix-program/”rogram/

Egómentesítő kurzusok http://napvallas.hu/programok/egomentesito-kurzus/

Karma Oldó Napok http://napvallas.hu/programokHYPERLINK “http://napvallas.hu/programok/karma-oldo-nap/”/karma-oldo-nap/

Szer-napok (szent ünnepnapjainkon) https://www.facebook.com/napvallas/?fref=ts

Ébresztő Táborok https://napvallas.hu/programok/holisztikus-tabor/

Bel- és külföldi zarándoklatok https://www.facebook.com/napvallas/?fref=ts

Ízisz Napjai https://napvallas.hu/programok/izisz-napjai/ 

 

Csatlakozz hozzánk minden elkötelezettség nélkül!

 

Járd velünk együtt önmagunk felszabadításának útját, melynek segítségével egységet teremthetsz önmagadban és a környezetedben, s hozzájárulhatsz a világ rendjének helyre állításához!

 

Boldog napot

 

TÁRSOLDALUNK: www.napvallas.hu
signature