Holisztikus tábor - Július 13-15 - Jelentkezz!
Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

ANAEROB KÜSZÖB

Írta/Szerkesztette: Posted on 0

Az anaerob küszöb azt a pontot jelöli, ahol a tejsav termelődése már túllépi a kiürülését, ami egy eléggé intenzív, égő érzetet vált ki. Ez pedig lehetetlenné teszi a magas intenzitású edzés fenntartását. Ha valaki ismeri a saját anaerob küszöbét, akkor felmérheti az állóképességét és a kapacitását.

 

Sportorvostanilag az anaerob-küszöb azt a maximálisan fenntartható mozgásintenzitást jelenti, amelynél még nem indul meg a sejtek tejsavtermelése. A kutatók azt vizsgálták, hogy adott terhelés mellett (futássebesség, oxigénfelvétel) milyen tejsavküszöb sebességgel képesek a sportolók 30 percen át futni. Azt találták, hogy a különféle módszerek bizony eltérő eredményekre vezetnek. Amikor sportolás közben az intenzitást növeljük, automatikusan több tejsav termelődik az izmokban, mivel oxigénhiány áll elő. Ezt hívják anaerob állapotnak. Majd a tejsav egy idő után gátolja a mozgást. Hogyan? Oly módon, hogy a tejsav felszaporodása gátolja a vér, a szív, a tüdő által szállított oxigén utánpótlását. Az izmaink így bedurrannak és elérik teljesítményük végpontját.

 

Jó hír, hogy az anaerob küszöb felemelhető, tehát az állóképességünk fejleszthető, ezáltal magasabb intenzitású edzések végezhetőek. Az anaerob küszöb elárulja a teljesítményünket. Egy kis odafigyeléssel azonban kordában tudjuk tartani az anaerob folyamatokat.

Ehhez azt kell figyelembe vennünk, hogy az aerob zónában maradjunk edzés közben, vagyis olyan állapotban, amikor még elegendő oxigénhez jutnak a sejtjeink. Ezt kell folyamatosan, illetve amíg lehet, fenntartani. Legjobb, ha felveszünk egy pulzusmérőt. Helyezzük fel a testünkre és figyeljük meg sportolás közben a jelzett eredményeit. Az anaerob küszöb a pulzussal jól jellemezhető, mindazonáltal speciális orvosi műszerekkel határozható meg egészen pontosan. Ha megismerjük, hogy mekkora pulzusszámnál érjük el saját anaerob küszöbünket, akkor törekedjünk arra, hogy tartósan ne eddzünk e határérték felett, mert a szervezetünk elsavasodhat.

Az anaerob küszöb általában 80-90%-os intenzitás környékén mozog. A sportolók sokszor résztávos edzéseket végeznek, vagyis bizonyos ideig fenntartják az anaerob küszöb intenzitását, majd utána lazítanak, ezzel visszaengedik a pulzusukat egy bizonyos kisebb intenzitásig, utána újra az anaerob küszöbnek megfelelő intenzitáson végzik a gyakorlatokat, majd ismét visszaengedik a pulzust.

 

Fontos megjegyezni, hogy az anaerob küszöb figyelembe vételével történő résztávos edzéseket nem ajánlott minden nap végezni, illetve edzés végén gondoskodni kell a megfelelő levezetésről is.

 

A labdarúgóknál például az aerob és anaerob küszöbhöz (pulzus) tartozó intenzitás nagyon lényeges. Gondoljunk a sebességre, ami megmutatkozik a futógyorsaságban és a technikai-taktikai elemek sikeres végrehajtásában. Például a magyar bajnokság szintjének az felel meg, amikor az anaerob küszöb sebesség eléri vagy meghaladja a 14 km/h-t és a pulzusérték a 180 feletti frekvenciánál jelzi a tejsav küszöböt. Minél tovább képes egy labdarúgó magas mozgásintenzitást produkálni aerob módon, annál később kezd el savasodni, így fizikai és mentális képességeit optimálisan használja fel, illetve csúcsteljesítményét tovább képes fenntartani.

 

Az anaerob küszöbünktől függ a teljesítményünk, a kondíciónk, a kapacitásunk egyenletessége és dinamikája, a regenerációs képességünk, valamint a sportolásunk vagy a testmozgásunk minősége is.

 

Az anaerob küszöböt befolyásolja a sportolás rendszeressége, a megfelelő pihenés, a táplálkozás és az életmód (szenvedélyek, stressz), illetve a mentális és pszichés kondícióink.

Az anaerob küszön ingadozhat, ezért érdemes erre külön odafigyelni.

 

Száraz György

Boldog napot!

TÁRSOLDALUNK: www.napvallas.hu
signature

No Comments Yet.

What do you think?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..