Holisztikus tábor - Július 13-15 - Jelentkezz!
Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Az agyról készült felvételekkel kapcsolatos tanulmány megerősíti a feldolgozott szénhidrátok függőséget okozó természetét

Megdöbbentő, hogy az amerikaiak kétharmada már túlsúlyos és minden negyedik vagy cukorbeteg vagy pre-diabéteszes (a cukorbetegség előszobájában áll).

 

A szénhidrátban gazdag, feldolgozott élelmiszerek az elsődleges mozgatórugói ezeknek a statisztikáknak, s miközben sokan az amerikaiak gyorséttermi kaják iránti mértéktelenségét okolják önkontroll hiányában, a tudósok elkezdték feltárni az efféle élelmiszerek függőséget okozó jellegét.

 

Legutóbb a Boston Gyermekkórház kutatói jutottak arra a következtetésre, hogy a nagymértékben feldolgozott szénhidrátok serkentik azokat az agyi területeket, amelyek a jutalommal és a sóvárgással állnak kapcsolatban, ami támogatja a pótevést. Amint az a Science Daily közli:

 

„Ezek az eredmények arra utalnak, hogy ezeknek a magas glikémiás indexű élelmiszereknek a korlátozása segíthetne a túlsúlyos embereknek a túlevés elkerülésében.”

 

Miközben nem értek egyet a magas glikémiás élelmiszerek koncepciójával, fontos, hogy legalább a helyes irányba gondolkodjunk. Ugyanakkor az időzítés ironikus, figyelembe véve azt a tényt, hogy az Amerikai Orvosszövetség (AMA) a közelmúltban nyilvánította betegségnek a túlsúlyosságot (az elhízást), ami különféle hagyományos – a gyógyszerektől az újfajta elhízás-elleni vakcinákig – módszerrel kezelhető.

 

A kiemelt kutatás elkészült és jelzi, hogy valójában mennyire vakmerő is az AMA pénzügyileg vezérelt döntése. A gyógyszerek és az oltóanyagok egyértelműen semmit sem fognak csinálni, ami kezelhetné a függőséget okozó gyorskaják mögöttes problémáját.

 

http://case.ntu.edu.tw/

 

Az agyról készült felvételek demonstrálják, hogy az ételfüggőség valódi

 

Az American Journal of Clinical Nutrition-ben megjelent tanulmány a magas glikémiás élelmiszereknek az agytevékenységre gyakorolt hatásait vizsgálta funkcionális mágneses rezonancia képalkotással (fMRI). Egy tucat, 18-35 éves túlsúlyos vagy elhízott férfi egy magas glikémiás és egy alacsony glikémiás ételt fogyasztott el. Mindegyik teszt-étkezés után négy órával fMRI készült. A kutatók szerint:

 

„Összehasonlítva egy azonos kalória értékű, alacsony GL étkezést egy magas glikémiás indexű étkezéssel, csökkentette a vércukorszintet, növelte az éhséget és szelektíven stimulálta azokat az agyterületeket, amelyek a legutóbbi étkezés utáni periódusban jelentkező sóvárgással és jutalommal állnak kapcsolatban. A legutóbbi étkezés utáni periódus egy kiemelt jelentőséggel bíró időszak, amely a táplálkozási magatartást mutatja meg a következő étkezéskor.”

 

A tanulmány bebizonyítja, amit sok ember átél:

Egy magas glikémiás étkezést követően, vagyis gyorsan felszívódó szénhidrátok esetében, a vércukor kezdetben meredeken megugrik, majd néhány órával később élesen lezuhan. Az fMRI megerősítette, hogy a vércukorszintnek ez az esése erőteljesen aktiválja azt az agyi területet, amely a függő viselkedéssel áll kapcsolatban, amit az agy jutalomközpontjának (nucleus accumbens) is hívnak.

 

Dr. Robert Lustig, a Kaliforniai Egyetem Endokrinológiai Osztályának gyermekgyógyász professzor, aki úttörő szerepet játszik a cukoranyagcsere dekódolásában, az NPR egyik cikkében latolgatta a kiemelt kutatás súlyát:

 

„Dr. Robert Lusting felhívja a figyelmet arra, hogy ez a kutatás nem árulja el nekünk, hogy van-e ok-okozati összefüggés bizonyos ételek elfogyasztása és az előidézett agyi válaszok között, vagy hogy ezek a válaszok túlevéshez, illetve elhízáshoz vezetnek-e.

 

’(A tanulmány) nem árulja el, hogy ez áll-e az elhízások hátterében’ – mondja Lustin – ’vagy ez csak akkor történik, amikor már elhíztunk.’ Mindazonáltal… úgy gondolja, hogy ez a tanulmány egy kis bizonyíték arra, hogy ’ez a jelenség valódi.’”

 

Korábban Dr. Lustig elmagyarázta, hogy a cukor függőséget okozó természete a következő:

 

„Az agy örömközpontja, amit nucleus accumbens-nek hívnak, elengedhetetlen a túléléshez, mivel a fajok… Kapcsold ki az örömöt és kikapcsolod az élni akarást… Azonban, az örömközpont hosszú távú ingerlése függőséghez vezet… Amikor a túlkapásunk anyagát – ideértve a cukrot is – elfogyasztjuk, a nucleus accumbens dopamin jelet kap, amitől örömöt érzünk.

 

A probléma az, hogy az elnyújtott kitettség miatt a jel lecsökken és gyengül. Ennél fogva többet kell fogyasztanunk ahhoz, hogy ugyanazt a hatást érjük el: a tűréshatárt. Ha pedig visszavesszünk ebből az anyagból, akkor belemegyünk az elvonásba. A tűréshatár és az elvonás alkotják a függőséget. Félreértés ne essék, a cukor függőséget okoz.”

 

http://www.lawneuro.org/

 

A függőséget okozó gyorskaja rendkívüli tudománya

 

A korábbi kutatások kimutatták, hogy a finomított cukor a kokainnál is nagyobb függőséget okoz, mivel oly módon okoz örömöt, hogy a dopamin és az opioid (morfiumhoz hasonló hatású vegyület) jelzéseken keresztül az agyban ösztönös folyamatokat vált ki. Az agyunk lényegében azáltal válik függővé, hogy saját opioid-kibocsátását serkenti.

 

A kutatók úgy gondolják, hogy a nyelven található édes receptorok azok, amik az ősi időkben akkor alakultak ki, amikor az étrendünk nagyon cukorszegény volt, s nem alkalmazkodtak ahhoz, hogy látszólag korlátlanul veszünk magunkhoz olcsó és a modern étrendben mindenhol fellelhető cukrot.

 

Ezért a cukorban dús étrendünk abnormálisan magas stimulációja túlzott jutalom-jeleket generál az agyban, amiknek megvan a lehetőségük arra, hogy felülbírálják a normális önszabályozó mechanizmusokat, s ily módon vezetnek függőséghez.

 

De ennek még nincs vége. Az élelmiszergyártók elkezdték kapiskálni bizonyos élelmiszerek és ízek – beleértve a sósat és az édeset – függőséget okozó természetét és belevitték a függőség ízét magába a tudományba.

 

Michael Moss-nak, a Só, Cukor Zsír szerzőjének, a nemrégiben a New York Times-ban megjelent cikke kibeszélte a feldolgozó élelmiszeripart, s leleplezte, hogy létezik olyan tudatos erőfeszítés az élelmiszergyártók részéről, amelynek célja, hogy hozzászoktassanak olyan ételekhez, amelyeknek kényelmes és nem költséges az elkészítése.

 

Javaslom, hogy olvasd el teljes egészében a cikket, mivel egy sor esettanulmányt kínál, amely fényt derít e rendkívüli tudományra és marketing stratégiára, ami miatt oly nehéz a gyorskajáknak ellenállni.

 

https://sphotos-a.xx.fbcdn.net/

 

A cukor, a só és a zsír az első három olyan anyag, ami miatt a feldolgozott élelmiszerek függőséget tudnak okozni.

A Time Magazin-os interjújában a könyvéről számol be Moss ekképpen:

 

„Az egyik olyan dolog, ami igazán meglepett engem, az volt, hogy mennyire összpontosított és célzott erőfeszítés történik az élelmiszervállalatok részéről a mágikus formula elérésére. Vegyük például a cukrot. Egy termékben található optimális cukormennyiség az úgynevezett ’boldogság pont’. Az élelmiszer-feltalálók és tudósok rengeteg időt töltenek azzal, hogy megtalálják azt a tökéletes cukormennyiséget, amely minket az egekbe repít, és olyan termékeket nyújtanak át, amelyek szélsebesen távoznak a polcokról. Ez egy olyan folyamat, amit ők előre megterveznek, és ami döbbenetes benyomást gyakorolt rám.”

 

Fontos észrevennünk, hogy a hozzáadott cukor (jellemzően magas fruktóz-tartalmú kukoricaszirup formájában) nem korlátozódik a narkós (függőséget okozó) gyorskajákra. Például a legtöbb Prego spagetti szósznak van egy közös vonása – ez a cukor. Ez a második legnagyobb mennyiségű összetevője közvetlenül a paradicsom után. Fél csésze Prego Traditional több mint két teáskanálnyi cukorral egyenértékű.

 

Az új ízfokozók is hozzájárulhatnak az ételfüggőséghez

 

Az élelmiszer-feldolgozó ipar számára egy másik vezérelv az „érzék-specifikus jóllakottságként” ismeretes.  Moss ezt úgy írja le, mint „egyfajta tendenciát, amelynek folyamán különféle erős ízek árasztják el az agyat, amely úgy válaszol, hogy elnyomja abbéli vágyát, hogy többet kapjon.”

A legnagyobb sikereket azok az ételek és italok aratják, amelyeknek megvan a „követelés képességére” irányuló komplex formulája, mely épp csak hogy eléggé felajzza az ízlelőbimbókat anélkül, hogy elhalmozná őket, ily módon felülbírálva az agynak a „most már elég” hajlamát.

 

Az új biotechnológiai íz-vállalatoknak is, mint amilyen a Senomyx, fontos szerepük van.

 

A Senomyx arra szakosodott, hogy segítsen a vállalatoknak új ízeket találni, amelyek lehetővé teszik, hogy kevesebb sót és cukrot használjanak fel az élelmiszerekhez. De ez valóban egészségesebbé teszi az élelmiszert? Ez a legjobb esetben egy megkérdőjelezhető állítás, tekintve, hogy ezeket az „ízfokozókat” mennyire titkos és szabadalmaztatott folyamatok felhasználásával alkotják meg. Ezeket sem szükséges az élelmiszercímkéken feltüntetni, ami által teljes mértékben homály fedi őket. Mostantól kezdve ezek a mesterséges és/vagy természetes ízek általános kategóriájába esnek, és még csak a biztonsági bevizsgálásukra sincs szükség, mivel parányi mennyiségben kerülnek felhasználásra.

 

http://www.operacionbikini.es/

 

Miként küzdhetünk az élelmiszer-függőség ellen és hogyan nyerhetjük vissza az egészségünket?

 

Az egészséged megóvása érdekében azt tanácsolom, hogy az élelmiszerre szánt költségvetésednek a 90%-át fordítsd természetes élelmiszerekre, és csupán a 10%-át feldolgozott élelemre. Fontos felismerni, hogy a finomított szénhidrátok, mint a reggeli gabonapelyhek, sütik, gofrik, perecek és a legtöbb egyéb feldolgozott élelmiszer, gyorsan lebomlik cukorrá, megemeli az inzulinszintet és inzulin rezisztenciát okoz, ami az első számú mögöttes tényezője az ember által ismert szinte minden krónikus betegségnek és állapotnak, beleértve a súlygyarapodást is.

 

Ha megfogadjuk a kiemelt tanulmányban adott tanácsokat és kiiktatjuk a magas glikémiás indexű élelmiszereket, akkor átállíthatjuk a testünket arra, hogy cukor helyett zsírt égessen el. Azonban, fontos ezen élelmiszerek egészséges zsírokkal és nem proteinnek való helyettesítése – erről a tényről nincs szó ebben a kutatásban.

 

Úgy gondolom, hogy a legtöbb embernek a napi kalória-bevitel 50-70%-ban egészséges zsírok formájában lenne szüksége. Ide tartozik:

  • Az olajbogyó és az olívaolaj
  • Kókuszdió és kókuszolaj
  • Nyers, bio, fűvel táplált állatból származó tejből készült vaj
  • Nyers biodió, különösen a makadám dió, aminek alacsony a fehérjetartalma és az omega-6 zsírtartalma
  • Biotakarmánnyal táplált állat tojása és húsa
  • Avokádó

 

Részletesen, lépésről-lépésre bemutattam egy egészséges étkezési programtípust egy átfogó táplálkozási terv formájában, s arra sarkallak, hogy nézd át ezt az útmutatót, ha fogyni próbálsz. Egyre több bizonyíték utal arra, hogy az időszakos böjt különösen hatékony, ha többletsúllyal küzdesz, mivel az emberi növekedési hormon (HGH) természetes kiválasztására ösztönöz, ami egy zsírégető hormon. Ez növeli a nyugalmi energia felhasználását, egyúttal csökkenti az inzulinszintet, ami lehetővé teszi az eltárolt zsír üzemanyagként történő elégetését. Ez együttesen más tényezőkkel karöltve egy hatékony zsírégető „géppé” tehetnek.

 

Az egészben az a legjobb, hogy mihelyt átkapcsolsz zsírégető üzemmódba, a cukor és a szénhidrátok iránti sóvárgásod majdnem eltűnik, mintegy varázsütésre… Miközben elvégzed a beállításokat, kipróbálhatod a Turbo Tapping nevű energetikai-pszichológiai technikát, amely már sok cukorfüggőnek segített megszabadulni az édes szokásától. Más egyéb trükkök, amelyek segíthetnek legyőzni a cukor iránti sóvárgást:

 

Gyakorlat: Mindenki, aki intenzív módon rendszeresen végzi, tudja, hogy a jelentős mennyiségű szív- és érrendszeri gyakorlat az egyik legjobb gyógymódja az étel utáni sóvárságnak. Mindig elképedek azon, hogy egy kiadós edzés után mennyire drámaian lecsökken az étel – különösen az édesség – utáni vágyam. Úgy vélem, hogy ez a mechanizmus a gyakorlatok után jelentkező drámai inzulinszint-csökkenéssel áll összefüggésben.

 

Biofeketekávé: A kávé erős opioid receptorantagonista és olyan összetevőket tartalmaz, mint a cafestrol – bőségesen megtalálható mind a koffeines, mind a koffeinmentes kávéban –, amely képes lekötni az opioid receptorokat, elfoglalja azokat és lényegesen gátolja a többi opioid-felszabadító élelmiszer által keltett függőséget. Ez nagymértékben csökkentheti más anyagok függőséget okozó erejét, mint amilyen a cukor is.

 

Forrás: http://www.wakingtimes.com/

 

Fordította: Száraz György

 

Boldog napot!

TÁRSOLDALUNK: www.napvallas.hu
signature

No Comments Yet.

What do you think?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..