Holisztikus tábor - Július 13-15 - Jelentkezz!
Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Az éberség és a meditáció tanítása gyerekeknek

Mai csúcstechnológiával terhes és felgyorsult világunkban nagyon könnyű megszédülni a sok ingertől. A sűrű előjegyzések arra sarkallnak bennünket, hogy menjünk, menjünk, menjünk és az állandóan kezünkben lévő elektronikus eszközök, s a megannyi digitális irányba való „beszippantásunk” a belső béke tünékeny szükségletét elégíti ki. Ránk köszönt a feszültség és a fáradtság. Ez igaz ránk, felnőttekre és képzeljük el, amint gyermekeink is befogadják a szüleik energiáját és annak a környezetnek az energiáját, amelyben élnek. Majd pedig iskolába küldjük őket, ahol elvárják tőlük, hogy koncentráljanak és összpontosítsanak.

Mindnyájan szeretjük a gyermekeinket és a legjobban kívánjuk a számunkra, ezért miért ne fontolnánk meg egy olyan eszközt, amely segíthet nekik figyelmesebbé válni és képessé teszi őket arra, hogy jobban megbirkózzanak a világukra háruló problémákkal?

 

http://res.mindbodygreen.com/

 

A meditáció – avagy az éberség gyakorlása – egy csodálatos módja annak, hogy leföldelve maradjunk.

Megtanítja nekünk, hogy a jelen pillanatban legyünk azért, hogy megízleljük a jó időket, ugyanakkor jobban kezeljük a kihívást jelentő időszakokat. Segít abban, hogy kapcsolatban maradhassunk a valódi lényünkkel, segít felépíteni önmagunk szeretetét és értékelését. A tanulmányok összefüggésbe hozzák egymással az éberséget, a jobb koncentrációt, a megnövekedett összpontosítást és a memória fejlesztését.

 

Felnőttként a fenti dolgok beteljesítésének a képessége meglehetősen figyelemre méltó bravúr. Képzeljük el, amint már gyerekként megtanuljuk alkalmazni ezeket az eszközöket, majd pedig egész életünkben tudjuk használni azokat! Mi lenne akkor, ha a gyerekek egész generációját megáldották volna ezzel az ajándékkal? Egyrészt az éberség magával ragadó dolog, másrészt viszont csupán néhány iskolában tanítják az országban, így nagymértékben a szülőkre hárul, hogy ezt a hatékony eszközt megtanítsák.

 

Ezek a tippek, amelyeket most készülök megosztani veled, saját szülői tapasztalataim, amit a családunkban dolgoztam ki és a fiatalabb korú gyermekeimmel kapcsolatosak, de a többségük idősebb srácokra is érvényes. (Ha olyan felnőtt vagy, aki többet szeretne tudni a meditációról, akkor tanulmányozhatod ezt a blogot.)

 

http://www.holisticandhappy.com/

 

Az éberség meditáció bevezetése a fiatal gyerekek körébe

 

1.)    A példamutatás. Szülőként a legfontosabb, hogy először mi fejlesszük ki a saját meditációs gyakorlatunkat, majd ezt mutassuk be a gyermekeinknek. Természetes úton lesznek kíváncsiak, mivel a gyerekek gyakran utánozzák azt a viselkedést, amit a szüleiktől és más olyan emberektől látnak, akikre felnéznek. Az én öt éves lányom úgy nőtt fel, hogy közben egész életében látott meditálni, s számos kedves emlékem van róla, amikor totyogóként reggel felkelt az ágyból és az ölembe huppan, miközben éppen meditáltam! Mihelyt megvan a valódi, természetes érdeklődés, elkezdhetjük őket egy jobb felfogás felé irányítani és segíthetünk nekik abban, hogy kifejleszthessék saját gyakorlatukat.

 

2.)     Tegyük megfoghatóvá a meditációt gyermeki szinten! Van egy csodálatos könyv a meditációról, mely a „Békés kismalac” címet viseli. Ezt sokszor elolvastam a kislányommal és nagyon ajánlom. A történetmesélős megközelítés egy csodálatos módja annak, hogy kapcsolatot alakítsunk ki a kisgyerekekkel. Ezen felül szoktak javasolni egy igazán egyszerű „csináld-otthon” kísérletet mindannak a bizonyítására, amiről a meditáció szól. Ehhez vegyünk egy bögrét és az alját töltsük meg homokkal. Majd öntsünk rá vizet. Rázzuk össze a bögrét azért, hogy minden homokszem felkavarodjon. Meséljük el a gyermekünknek, hogy minden egyes homokszem egy-egy gondolatunkat jelképezi. Lehet egy boldog gondolat, egy szomorú gondolat, egy mérges gondolat. Ugyanakkor a körbe-körbe örvénylő szemek a fejünkben kavargó mindennapi gondolatokat személyesítik meg. Ezután tegyük le a bögrét és hagyjuk leülepedni a homokot. Látjuk, hogy a homokszem-gondolatok egyre nyugodtabbá válnak és a víz egyre jobban kitisztul? A gondolatok ugyan továbbra is ott vannak, de többé már nincsenek „összevisszaságban”. Béke és nyugalom veszi át az irányítást. Magyarázzuk el a gyermekünknek, hogy ez a meditációnak az agyra gyakorolt hatását jelképezi.

 

3.)    Bátorítsuk a saját érzéseinkről és érzeleminkről szóló beszélgetést! Faggassuk őket a különféle élményekről: arról, amikor valami igazán boldoggá, vagy nagyon szomorúvá tette őket, arról az időszakról, amikor feldúltak voltak, vagy amikor megbántottnak érezték magukat, s arról, amikor féltek.

Meséljünk el egy néhány saját példánkat, hogy megmutassuk nekik, hogy mi is egy sor hasonló érzelmet élünk át rendszeresen. Még azoknak a fiatal gyerekek is, akik a jelek szerint egyszerű életet élnek, sok-sok minden átválogatnivalójuk és feldolgoznivalójuk akad. Néhány olyan érzelmet is megoszthatnak, mint amilyenek a következők: boldogok egy mókás családi kaland miatt; felháborodottak, amikor apu vagy anyu nem engedi meg, amit szeretnének; szomorúak, amiért egy családtag vagy egy házi kedvenc beteg; illetve megbántottnak érzik magukat, amikor egy iskolai barát valami undok dolgot mond nekik. Úgy tűnik, hogy a szabványosított vizsgarendszer aggodalommal tölti el a kicsit idősebb gyerekeket. A meditáció segíthet a túláradó érzéseik rendezésében és megnyugtathatja a gondolataikat. Valóban hatalmas ajándék, ha képesek vagyunk a forgószélen kívülre kerülni azért, hogy csak megfigyelők legyünk a helyett, hogy elnyelne bennünket.

 

http://literatortura.com/

 

4.)    Reális elvárások. Fontos biztosítani, hogy semmiképpen sem lehet ezt „jól” vagy „rosszul” csinálni. Az ismétlésekkel az eredmények egyre nyilvánvalóbbak lesznek, akárcsak az edzésnél. A gyakoriság a kulcsa annak, hogy idővel a jótékony hatások is megjelenjenek. Mondjuk azt a meditációról, hogy ez egy élvezetes élmény lehet a számunkra és nem kell ezt házimunkának érezni vagy olyannak, amit ránk kényszerítenek.  Ösztönözzük az érdeklődést, az erőfeszítéseket és a hajlandóságot. Ha egy jutalmazó-ösztönző rendszerben vagyunk, akkor ez jó alkalmat kínálhat arra, hogy néhány kisebb jutalmat bezsebeljünk. „Gyakoroljuk pár percig a meditációt, majd játszunk egy kis játékot” vagy „részesítsük magunkat egy kis élvezetben”. Az ilyen típusú rendszer nagyon ösztönzőleg hat a kisgyerekekre.

 

5.)    Tegyük különlegessé. Jelöljünk ki egy speciális területet a gyerekek számára a házban, ahol meditálni fognak. Tegyük barátságossá azt a saját párnájukkal vagy egy különleges párnahuzattal. Ösztönözzük őket arra, hogy hozzanak néhány olyan csecsebecsét, amelynek különleges jelentőségük van a számukra: talán egy családi fotót, kedvenc rajzukat, egy olyan valamit a földből, mint egy féldrágakő vagy akár egy növény.

 

6.)    Használjunk stopperórát!  Remek, ha van időbeli célunk, de kevéssel kezdjük. A kortól függően 3-5 perc elfogadható kezdeti célnak. Egy stopperóra remek lehet, mivel véges, így számíthatunk a befejezésre. Számos nagyszerű meditációs alkalmazás létezik, amelyet letölthetünk az okostelefonunkra. Én azokat szeretem, amelyek hangtálak hangjával kezdődnek és fejeződnek be. Engedjük meg, hogy a gyerekünk indítsa el az órát és olyan helyre tegye, ahol láthatja. Bátorítsuk, hogy ne aggódjon az idő miatt. Helyette inkább pihenjen és tudatosítsa, hogy a meditációnak akkor van vége, amikor a hangtál ismét megszólal.

 

http://www.nicabm.com/

 

7.)    Útmutatás. Behunyt szemmel lótuszülésben csücsülni nem szükséges (bár ez a tökéletes). Ahogy mondottam volt, nincs jó vagy rossz módszer. A cél az, hogy rávegyük őket arra, hogy a gondolataikat elcsitítsák és éberebbé váljanak. Természetesen majd kukucskálni szeretnének, és ez rendben is van. Mivel meditáció közben a fekvés azzal az előnnyel jár, hogy kissé túlságosan is ellazulunk, sőt még talán bele is alszunk, ezért a legjobb, ha valamilyen ülő pozíciót választunk. A kis gyerekek izgő-mozgók lesznek. Csak buzdítsuk őket arra, hogy próbálják megtenni a tőlük telhetőt és üljenek nyugodtan behunyt szemmel, míg az idő le nem jár. A legfontosabb, hogy légzésre összpontosítsunk. A légzés valami olyasmi, amit mindig magunkkal viszünk, ezért szó szerint mindenhol gyakorolhatjuk. Egyszerűen vezessük rá őket, hogy figyeljék a légzésüket, amint a mellkasuk emelkedik és ereszkedik. Majd helyezzük előtérbe a hosszú, mély, lassú légzéseket, amelynek során a köldök felemelkedik légzés közben, majd összehúzódik ismét a kilégzés közben.

 

(Egy mókás vizualizáció: „A gyertya elfújása.” Kulcsoltassuk össze a gyerekek kezeit és emeljék fel a két mutatóujjukat, amit tartsanak a szájuk előtt. Lélegezzenek lassan és mélyen. Lassú kilélegzés közben képzeljék el, mintha egy szülinapi gyertyát fújnának el.  A gyertya elfújása olyan dolog, amit minden gyerek tud valamihez kapcsolni, ugyanakkor pedig nagyon vicces is! Amikor a kislányom nehéz időszakon ment keresztül, egyszerűen mondtam neki, hogy „lélegezzen és fújja el a gyertyáját”, s pontosan tudta, hogy mit kell tennie, hogy megnyugodjon.)

 

8.)    Hagyjuk, hogy megtörténjen. A csendben ülés természetesen talán nem jön egy csapásra. Normális dolog, hogy az elménk elkalandozik. Normális, hogy izgága. Tulajdonképpen ez várható. Csak buzdítsuk a gyerekeket arra, hogy tegyék meg a tőlük telhetőt azért, hogy lehiggadjanak és emlékeztessük őket arra, hogy olyan gyakran összpontosítsanak a légzésükre, amennyire az szükséges. Legyünk tisztában azzal, hogy idővel és rendszeres gyakorlással képesek lesznek tovább csendben ülni és majd elkezdik megtapasztalni a meditációs és az éberség sokféle más csodálatos előnyét. Ne erőltessük, hanem gyengéden buzdítsuk őket rendszeres gyakorlásra.

 

A gyermekeink alkotják a jövőt és határtalan szeretetet érzünk irántuk. Mily csodálatos ajándék számukra és a világ számára, ha megtanítjuk őket meditálni!

 

Forrás: www.dawnsense.com

Forrás: http://www.huffingtonpost.com/dawn-gluskin/teaching-children-meditat_b_3891216.html

Fordította: Száraz György

 

Boldog napot!

TÁRSOLDALUNK: www.napvallas.hu
signature

No Comments Yet.

What do you think?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..