Holisztikus tábor - Július 13-15 - Jelentkezz!
Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Egy harvardi tanulmány feltárta, hogy a meditáció szó szerint hatással van az agyunkra

Számos tanulmány igazolta már a meditáció pszichológiai előnyei, s a legfrissebb éppen a Harvard Egyetemről származik.

 

5.1

 

A Massachusetts Közkórházban (MGH) dolgozó harvardi kutatók vezetésével készült nyolc hetes tanulmány megállapította, hogy a meditáció szó szerint újraépíti az agy szürkeállományát pontosan nyolc hét alatt. Ez volt a legeslegelső dokumentum, mely szerint a meditáció idővel változásokat idéz elő az agy szürkeállományában.

 

„Bár a meditáció gyakorlása kapcsolatban áll a békesség és a fizikai ellazultság érzetével, a gyakorlói régóta állítják, hogy a meditáció olyan kognitív és fiziológiai előnyökkel is jár, amelyek egész nap megmaradnak. Ez a tanulmány kimutatta, hogy az agy szerkezetében végbemenő változások alapját képezhetik bizonyos jelzett javulásoknak, s ezek szerint az emberek nem csupán azért érzik jobban magukat tőle, mert időt szántak a relaxálásra…” – (1) nyilatkozta Sara Lazar, aki a MGH Pszichiátriai és Idegi Képalkotó Kutatóprogramjában vesz részt, továbbá a Harvard Orvosi Egyetem Pszichológia Oktatója.

 

A tanulmány magában foglalta azt, hogy a részvevő agyáról két héttel a tanulmányban való részvételük előtt mágneses magrezonancia képet készítettek. A résztvevőkről MRI képek készültek a vizsgálat után is.

 

„Az MR képek elemzése, amelyek arra a területre összpontosítanak, ahol a meditációval kapcsolatos eltérések látszódtak a korábbi vizsgálatokban, megnövekedett szürkeállomány sűrűséget állapított meg a hippocampusban, melyről úgy tudjuk, hogy fontos szerepet tölt be a tanulásban és az emlékezésben, továbbá olyan struktúrákban, amelyek kapcsolatban állnak az én-tudatossággal, az együttérzéssel és az önmegfigyeléssel.” (1)

 

A tanulmány szerint a meditációba bevont személyek naponta megközelítőleg 30 percet meditáltak. Ezeknek a gyakorlatoknak a részét képezték a hangfelvételként rögzített vezetett meditációk, valamint az érzéki észleletek, érzések és tudatállapotok ítélkezés-mentes tudatosítása.

 

„Bámulatos látni az agy formálhatóságát és azt, hogy meditáció gyakorlása által aktívan közreműködhetünk agyunk átformálásában és a jólét-érzés, valamint az életminőség növelésében. A különféle páciensekkel kapcsolatos egyéb tanulmányok kimutatták, hogy a meditáció számottevő javulást eredményezhet különféle tünetek esetében, s most tanulmányozzuk azokat a háttérben működő agyi mechanizmusokat, amelyek előmozdítják ezt a változást.” (1) – közölte Britta Holzel, a tanulmány első írója, aki az MGH és a németországi Giesseni Egyetem kutatómunkatársa.

 

5.2

 

 

Hogyan meditáljunk?

 

 

Gyakori félreértés a meditációval kapcsolatosan, hogy egy megadott módon kell ülnünk hozzá, vagy egy speciális dolgot kell csinálnunk ahhoz, hogy az általa nyújtott előnyöket elérhessük. Mindösszesen annyi a teendőnk, hogy a számunkra legkényelmesebb helyzetbe kell hoznunk magunkat. Ülhetünk keresztbe tett lábakkal, ágyban fekhetünk, ülhetünk a kanapén stb., ezt mi döntjük el.

 

Egy másik gyakori tévképzet a meditációt illetően, hogy meg kell „próbálnunk” kiüríteni az elménket (a fejünket). Az egyik fontos tényező, amit élvezettel olvastam a fent említett tanulmányban: a résztvevőket az „érzéki észleletek, érzések és tudatállapotok ítélkezés-mentes tudatosítása” kötötte le. Amikor meditálunk nem kötelező „kiüríteni” az elménket. Ehelyett törekedjünk arra, hogy áramoljanak mindazokat a gondolatainkat, érzéseinket és bármiféle érzelmünket, amelyet éppen akkor átélünk. Ne minősítsük azokat, csupán hagyjuk őket jönni-menni, s béküljünk meg velük.

 

Úgy vélem, hogy a meditáció elsősorban egy lét-, illetve egy tudatállapot. Úgy gondolom, hogy az embernek nem kell leülnie egy félórára „meditálni” , hogy úgy mondjam, csak azért, hogy learathassa a meditáció előnyeit, vagy hogy magával a meditációnak a gyakorlásával foglalatoskodjon. Egész álló nap elutasíthatjuk gondolataink minősítését, és addig hagyhatjuk áramolni azokat, amíg meg nem szűnnek, vagy amíg a béke és az én-tudatosság állandó állapotába nem kerülünk. A közhiedelemmel ellentétben, több útja-módja van a meditálásnak.

 

„Meg fogjuk érteni az egyik legalapvetőbb dolgot a meditációval kapcsolatban: nevezetesen, hogy nincs olyan technika, amely a meditációhoz elvezetne bennünket. A régi úgynevezett technikák és az új tudományos biovisszacsatolásos módszerek egy és ugyanazok a meditációt illetően. A meditáció nem valamiféle technika mellékterméke. A meditáció az elménken túl történik. Egy technika sincs, amely az elménken túlra vezetne.” – Osho –

 

(1)  http://news.harvard.edu/gazette/story/2011/01/eight-weeks-to-a-better-brain/

http://www.princeton.edu/~achaney/tmve/wiki100k/docs/Grey_matter.html

 

Fordította: Száraz György

 

Boldog napot!

TÁRSOLDALUNK: www.napvallas.hu
signature

No Comments Yet.

What do you think?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..