Holisztikus tábor - Július 13-15 - Jelentkezz!
Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Egyiptom istenei: az Ápisz-bika

Az Ápisz-bikát Ptah isten élő megjelenési formájaként imádták. Ptah részint Memphisznek, az ősi Egyiptom egykori fővárosának volt a helyi istensége, részint a Napisten egyik megnyilvánulási formája volt, nevezetesen, amikor a Napisten az anyagi univerzumot megteremtette. Az Ápisz-bika fő kultuszközpontja tehát Memphisz volt, ahol Ptah hírnökét és lelkének megtestesülését látták benne.

 

http://upload.wikimedia.org/

 

Ha körbetekintünk a Földön, felfedezhetjük, hogy az emberiség a bikát és a tehenet szinte mindenhol tisztelte, vagy akár a mai napig is megkülönböztetett – vallási – figyelem szentel neki. Miért?  Nos, azért rendeztek mindig is ünnepségeket a bikáknak és azért tartják őket szent állatoknak, mert az univerzális, férfias teremtő erőt testesítik meg.

 

Nyilvánvaló módon ebből a nemző, illetve teremtő erőből minden ember legalább részben szeretett volna részesülni. Ezért tették az imádatuk tárgyává az emberek a bikák által képviselt/ megszemélyesített isteni erőt.

Amikor a két országot egyesítették (tudniillik Alsó- és Felső-Egyiptomot), a főváros Memphisz lett. Ptah kultusza gyorsan elterjedt és egybeolvadt a hepw-kultusszal, vagyis a bika-kultusszal.

 

Természetesen erre más, sokkal spirituálisabb magyarázat is létezik. Ilyen például, hogy a bika-kultusz kialakulásának a hátterében nem pusztán egy állattisztelet, illetve egy istenség megszemélyesítése állt, hanem az a tény, hogy a Bika-korszakban járt az emberiség szellemi evolúciója. S ennek leképződése volt tulajdonképpen a Bika-tisztelet. (Később a Kos-korszak, majd a Halak-korszak következett, s most lépünk át a Vízöntő-korba, ha a Föld precessziós mozgását vesszük alapul.)

 

http://theworldofalexanderthegreat.files.wordpress.com/

 

Egyiptomban különös szerep jutott a Bikáknak. Különleges jegyek alapján választottak ki egyes példányokat, s őket hepw-nek hívták és Memphiszben imádták.

Ahhoz, hogy egy bikából Ápisz-bika válhasson, több speciális jellel kellett bírnia. A testének feketének kellett lennie, s egy fehér színű, háromszög alakú jelet kellett a homlokán viselnie. Ezen felül a hátán egy kiterjesztett szárnyú sólyom vagy keselyű kinézetű jelnek kellett lennie. De a dolog még itt sem állt meg, hanem egy szkarabeusz alakú púpnak/kinövésnek is kellett lennie a nyelve hátoldalán és a farka végének két nyalábra kellett ágaznia.

 

Egyszerre csupán egy bikát nyilvánítottak hepw-nek és amikor a jószág kimúlt, akkor kezdetét vette a bebalzsamozási, illetve a mumifikáló ceremónia, s nemzeti gyászt tartottak.

Minden apró részletre odafigyeltek a balzsamozó papok. Így például előírás volt, hogy az Ápisz-bikát csakis egy hatalmas, erre a célra kialakított, kalcitból készült balzsamozó asztalom mumifikálhatták.

 

A múmiát azután egy Szakkarában található, föld alatti sírba helyezték végső nyugalomra. Egy óriási gránit szarkofág fogadta be a bika testét. A Ptolemaiosz-dinasztia idején ez a hely volt a Szerapeum, mely a mai napig fennmaradt. (Az első Ápisz-sír 1851-ben Auguste Mariette, francia egyiptológus talált meg Szakkarában,)

 

http://media-cache-ak0.pinimg.com/

 

A temetési rítusok végeztével, a Ptah-papok egy másik bikát választottak ki, amelyre a leginkább illettek a fent jelzett attribútumok.  A kiválasztott jószágot a templom egy meghatározott helyén tartották és szinte királyi bánásmódban részesült.

A köznép csak különleges ünnepek alkalmával csodálhatta meg a kiválasztott bikát, máskülönben nem láthatta.

 

Amikor a fáraó uralkodásának 30. évfordulójakor megtartotta az első királyi ünnepségét (Szed-ünnep), általában körbefutotta az ünnepi udvarnak fenntartott pályát azért, hogy bebizonyítsa, neki még elegendő ereje van uralkodása fenntartásához. Ez volt a fáraó futása.

Ez a rituális jelenetet a falfestmények és a domborművek úgy örökítették meg, hogy a fáraót a bika mellet ábrázolták futva.

Bizonyos újbirodalmi hórusz-nevekből az is kiviláglik, hogy a fáraót „bikának” nyilvánították. Például erre utal a Kha-nekhet kifejezés, amely erős bikát jelent. Ebből pedig arra következtethetünk, hogy a fáraó és az Ápisz-bika lényegében eggyé vált. (Spirituális értelemben ez egyfajta isteni erővel való átlényegülést takart.)

 

III. Amenhotep korától az elhunyt Ápisz-bikákat Ozirisszal azonosították

Az Újbirodalomtól kezdve Ápisz-bikát festettek a koporsók fedelére vagy aljára. Ez a képzet pedig arra az elgondolásra vezethető vissza, hogy az Ápisz-bika (vagy annak ereje) vezeti át az elhunytakat a következő életbe.

A Ptolemaioszok korától kezdve egy új istenség, az Ozirisz nevét is viselő szent Ápisz-bika, görögösített összevont nevén Szerápisz kultusza hódította meg a Földközi-tenger vidékét.

 

Száraz György

 

Boldog napot!

TÁRSOLDALUNK: www.napvallas.hu
signature

No Comments Yet.

What do you think?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..