Holisztikus tábor - Július 13-15 - Jelentkezz!
Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Hammurapi és az ő istenadta törvénykönyve

„Abban az időben, Anu és Enlil isten az emberek jólétének növelése érdekében, nevezett nevemen: Hammurapi, a jámbor herceg, aki hódol az istenek előtt, azért, hogy igazság uralkodjék az országban, hogy megszűntesse az erkölcstelenséget és a gonoszságot, hogy megakadályozza a gazdagokat az elesettek elnyomásában…”

(Hammurapi törvénykönyve, Előszó)

 

Bár Hammurapi törvénykönyve az egyik leghíresebb törvénygyűjtemény az ókorból, de bizonyosan nem a legősibb. Valójában, ezt legalább kettő másik törvénykönyv előzte meg, nevezetesen, Ur-Namma (Kr.e. 2100 körül, Ur városa) törvényei, valamint Lipit-Ishtar törvényei (Kr.e. 1930 körül… Isin). Lehet, hogy ez rámutat arra, hogy ezek az ókori mezopotámiai szövegek modern értelemben nem jogi kódexek, azaz sajátságos tartalomnak (polgári törvénykönyv, büntetőtörvénykönyv) megfelelő összeállított írott jogszabályok gyűjteménye, hanem sokkal inkább „kőbe vésett” törvények válogatása. Bár ezek a gyűjtemények megelőzik Hammurapiét, nem jelenthető ki, hogy a későbbi idők folyamán közvetlenül a korábbiból kölcsönözték volna, mivel ezek olyan politikai szervezetek jogszabályai voltak, melyek egymástól függetlenek voltak.

 

http://looklex.com/

 

Tehát ki volt Hammurapi? Hammurapi (Kr.e. 1792-1750 között uralkodott) a babiloni első dinasztia hatodik uralkodója volt. Hosszú uralkodása alatt felügyelte birodalmának nagy bővítését, s nagyhatalommá tette Babilont Mezopotámiában. Mire Hammurapi eltávozott, Babilon egész Mezopotámiát ellenőrzés alatt tartotta, jóllehet a trónörökösök nem tudták fenntartani ezt a kontrollt. Lehet, hogy ez a hatékony bürokrácia hiányának tudható be, mivelhogy a regionális háborúkban való aktív részvétel azt jelentette, hogy nem összpontosított egy olyan közigazgatási rendszer kialakítására, ami halála után birodalmának folyamatos vezetését biztosíthatta volna.

 

Birodalma gyors felbomlásának dacára a törvénykönyve túlélte az idő pusztításának, noha a régészek csak a 20. században fedezték fel újra azokat. Ezek a törvények különféle típusú bűncselekményeket és szankciókat alkalmaztak. Például:

 

„Ha egy tűz üt ki egy ember házában, s az ember, aki segíteni jön, szemet vet a tulajdonoshoz tartozó háztartási bútorokra, akkor azt az ember ugyanabba a tűzbe kell vetni.”

(Hammurapi törvénykönyve, 25. törvény)

 

http://historydropoff.blogspot.com.au/

 

A „szemet szemért” típusú büntetések dacára, mint amilyen a fenti, Hammurapi törvénykönyve különféle büntetéseket szab ki a különféle társadalmi osztályhoz tartozó emberek számára. Ekképpen például,

 

„Ha egy awīlu (felső osztálybeli ) elveszi egy másik awīlu szeme világát, akkor vakíttasson meg. Ha csontját töri egy másik awīlu csontjának, csontja eltöressék. Ha egy arisztokrata megvakít egy közembert vagy eltöri egy közember csontját, akkor mérjék meg a súlyát és 60 sékel ezüstöt szolgáltasson be. Amennyiben egy arisztokrata netán egy awīlu rabszolgájának a szeme világát veszi el vagy egy awīlu rabszolgájának a csontját töri el, akkor méretessék meg és szolgáltassa be ennek az értéknek a felét (ezüstben).”

(Hammurapi törvénykönyve, 196-199. törvény)

 

Következésképpen látható, hogy néhány esetben a vádlottak büntetése az áldozat társadalmi státuszától függ.

 

Egy zárógondolat: miközben ezt a cikket írom, az egyik legérdekesebb olvasmány, amivel összefutottam, az következő címet viseli: „Isten törvényének kitalálása: a bibliai szövetség törvénykönyve Hammurapi törvényeinek felhasználásával és átdolgozásával” David Wright tollából.

Wright szerint a szövetség törvénykönyve (Exodus 20:23-23:19) közvetlenül, elsődlegesen és teljesen Hammurapi törvényein alapszik.” Bár nem olvastam az egész könyvet (ami több mint 500 oldal terjedelmű), ami megfogott engem, az a szerző által használt elméleti keret, amivel a témát megközelíti. Véleményem szerint a „ki befolyásolt kit?” jegyében való kérdés megfogalmazásakor, az ember kockáztatja, hogy elragadja a képzelete és szükségtelen határvonalak állít fel, amelyek megosztják az ókori kultúrákat. Helyette egy másfajta megközelítés az, miszerint a párhuzamok és a hasonlóságok nem annak az eredményei, hogy az egyik kultúra befolyásolja a másikat, hanem annak köszönhetők, hogy az ókori közel-keleti kultúrkörön belül voltak, ezáltal pedig egy közös örökségen osztoznak. Mivel ez (a megközelítés) elszakadt a közel-keleti és az archaikus görög irodalomtól, talán képes lehet elszakadni a törvénykönyvektől is. Néhány közülük manapság is „elgondolkodtató”.

 

Forrás: http://www.ancient-origins.net/http://www.ancient-origins.net/myths-legends/hammurabi-and-his-god-given-code-laws-001569#sthash.HQ77HrEg.dpuf

 

Fordította: Száraz György

 

Boldog napot!

TÁRSOLDALUNK: www.napvallas.hu
signature

No Comments Yet.

What do you think?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..