Holisztikus tábor - Július 13-15 - Jelentkezz!
Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

MANNA

Írta/Szerkesztette: Posted on 0

Mi lehet az a titokzatos manna, amit Mózes adott a zsidóknak? Valamilyen csodálatos növény? Netán földöntúli étek? Figyeljük meg hogyan fogadta nép a mannát és miként magyarázta el Jézus a manna lényegét!

 

A manna pedig olyan vala mint a kóriándrum magva, a színe pedig mint a bdelliomnak színe. (4Móz 11,7)

 

Mikor pedig a harmat leszáll vala a táborra éjjel, a manna is mindjárt leszáll vala arra. (4Móz 11,9)

 

És másnaptól kezdve, hogy ettek vala a föld terméséből, megszűnék a manna, és nem volt többé mannájok az Izráel fiainak; hanem Kanaán földének gyümölcséből evének abban az esztendőben. (Józs 5,12)

 

Vajon mi lehet az a titokzatos égből pottyant eledel, amely a pusztában bolygó zsidóságot táplálta. A kutatások szerint nem más, mint harmatkása, amely egy ehető magvú gyomnövény.
Ha szó etimológiáját megvizsgáljuk, akkor azt találjuk, hogy a latin, illetve a görög manna a héber mán átvétele. A bibliai elbeszélés szerint amikor a zsidók először meglátták a csodás táplálékot, így kiáltottak: mán hu? vagyis „mi ez?”. A mán tulajdonképpen egy apró, édes bogyókat termő tamariszkuszfélének az ősi sémi neve.

 

„A manna olyan volt, mint a koriandermag, hasonló az illatos gyantacsepphez.”

 

„A nép elszéledt, és úgy szedegette. Kézi malmon megőrölték, vagy mozsárban megtörték, azután fazékban megfőzték, és lepényt készítettek belőle. Olyan íze volt, mint az olajos süteménynek.”

„Amikor a harmat leszállt éjjel a táborra, akkor szállt le a manna is.”

 

„Mannaesőt hullatott rájuk eledelül, mennyei gabonát adott nekik.”

 

„Isteni kenyeret evett mindenki, eledelt küldött, hogy jóllakjanak.”

 

A zsidók Mózest a manna adományozójaként tartották számon. Akkoriban Mózesnek nem volt könnyű dolga, mivel a nép egy része, főként az idősebbek kétségbe vonták a hitelességét, azt, hogy ő Isten küldötte, illetve prófétája volna. De ugyanígy bántak később Jézussal is, aki a következő szavakat intézte a tamáskodókhoz:

„Monda azért nékik Jézus: Bizony, bizony mondom néktek: nem Mózes adta néktek a mennyei kenyeret” (Jn 6: 32).

 

Jézus táplálta a zsidó embereket a mennyei kenyérrel. Természetesen nem a fiziaki kenyérszaporítás, avagy tápláláson van itt hangsúly, hanem sokkal inkább az „igazi” mannán, amely a lélek. A lélek adja a tökéletességet, mivel a lélek a Legfelső Úr szerves, örökéletű

 

Jézus e szavakat mondta: „Az az Istennek kenyere, amely mennyből száll alá, és életet ád a világnak”. (Jn 6: 33)
A hallgatóság egy része még mindig nem fogta fel, hogy Jézus miről is beszél: „Uram, mindenkor add nékünk ezt a kenyeret!” (Jn 6:34) Jézus erre így felelt: „Én vagyok az életnek ama kenyere”. (Jn 6:35)

Visszatérve Mózesre, őneki is világossá kellett tennie az egyszerű, földhöz kötött tudatú nép előtt, hogy mire gondol. Ekképpen tette ezt: „Az ember nem csak kenyérrel él, hanem mindazzal (…), ami az Úrnak szájából származik” (5Móz 8:3).

 

A kenyér vagy a manna elfogyasztása tehát az Úr szavainak, az igazi Törvénynek és az igazi Filozófiának a befogadása és magunkévá tétele. Képes beszéd ez, amelyet azért nem túl nehéz megérteni. A lelket csakis az Úr kinyilatkoztatott szavai, utasításai és iránymutatásai alapján lehet helyzetbe hozni, működővé, élővé és hatóvá tenni az emberben. Aki ezt a tanulságot nem érti meg, az csak valamifajta fizikai eledelre szorítkozik, holott a lelki csoda a valódi csoda.

 

A fizikai manna csak az anyagi lét fenntartására hivatott, de egyetlen perccel sem hosszabbítja meg a létezést, míg a lelki táplálék (manna) az öröklétet ígéri és a halhatatlanságot kínálja a hívő számára.
„Én vagyok az életnek kenyere. A ti atyáitok a mannát ették a pusztában, és meghaltak. Ez az a kenyér, amely a mennyből szállott alá, hogy ki-ki egyék belőle és meg ne haljon. Én vagyok amaz élő kenyér, amely a mennyből szállott alá; ha valaki eszik e kenyérből, él örökké” (Jn 6:48-51). Ezért válhatott a köznyelvben is minden jó szinonimájává a manna szó. Abban az értelemből az égből hullik és száll alá, hogy lelki adományról, ajándékról és áldásról van szó.

 

Úgy érzem, hogy ennyiből talán sikerült tisztáznom, hogy mit jelenthet és mire utalhat a manna szó a Szentírásban.

 

Boldog napot!

Száraz György

TÁRSOLDALUNK: www.napvallas.hu
signature

No Comments Yet.

What do you think?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..