Holisztikus tábor - Július 13-15 - Jelentkezz!
Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

ÖREGEDÉSGÁTLÓ MÓDSZEREK

Az öregedés talán az egyik legnagyobb mumusa férfinak és nőnek egyaránt. Sokan azért nem vallják ezt be maguknak, mert még maguk elől is titkolják, hogy az idő eljárt a fejük felett. Ha szeretnénk meghosszabbítani az életünk fiatalabb éveit, akkor azt a következőképpen tehetjük.

 

Az öregedés paradoxonjai

 

Mindenekelőtt ismerjük meg önmagunk és az élet működését. A ciklikusság, a sorozatos megújulás és átalakulás teszi az életet változatossá és izgalmassá. Az egyetlen biztosan állandó dolog paradox módon a változás. De ez nem jelent egyet az elmúlással és az életminőség hanyatlásával. Más szóval, nem csak a nyugdíj után, hanem 30, 40, 50 év felett is van élet! Ezt azért hangsúlyozom, mert megfigyeltem, hogy tinédzser korban az ember hajlamos meghozni egy ítéletet, mely szerint egy 30-as, 40-es éveiben járó vagy még magasabb életkorát taposó ember már nem annyira fitt, életképes és teljes értékű, mint egy tinédzser. Nos, ez egy kis csacsiság, de ettől még így gondolkozhatunk fiatalon. Mert a fiatal abból indul ki, hogy a fiatalság egyenlő a gondtalansággal, a boldogsággal, a bulizással, a szabadsággal és az egészséggel. Ez persze szintén marhaság, de így vannak a dolgok beállítva, ezek a sztereotípiák lettek belénk ültetetve. Erre épít a média, a divat, a kozmetika- és a gyógyszeripar, hogy csak néhányat említsek a sok közül. Erre épít, vagyis inkább ezt akarja elhitetni velünk, merthogy pár év múlva, mint vásárlóerő viszont szeretne látni a boltjaiban. Ergo ezt használja ki a „láthatatlan kéz”, a piac.

Az ideológia pofátlanul egyszerű: az öregebb ember – itt érdemes volna feltenni a kérdés, ki számít öregnek – nem annyira értékes, nem annyira sikeres és nem annyira elismert, mint a fiatal. De ha te képes vagy megőrizni a fiatalságodat, azaz lelassítani, avagy meggátolni az öregedést, akkor mindabból a jóból te is részesülhetsz, amilyenekből a fiatalság bőséggel és korlátlanul kap. Na, itt álljunk meg, mert mit kap a fiatalság, kérdezem én? Kap bármit is korlátlanul? Legfeljebb, amiért a szülei megdolgoztak, vagy a Sorstól megkap. Bármit elérhet? A munkaerőpiacon biztosan nem, legfeljebb a kiskapuk, a protekciók és a korrupciók irányából, feltéve, hogy gyorsan akar meggazdagodni. (Természetesen vannak kivételek.) Bölcs a fiatal? Nem bölcs, sőt önállótlan és tapasztalatlan. Szabadságfoka nagyobb, mint egy idősebb emberéé? Többnyire zabolázatlan formában és potenciálisan igen, de inkább arra akad példa, hogy nem tud vele mit kezdeni, nem tudja hatékonyan kihasználni. Akkor miért kéne fiatalnak maradnunk? Ja, megvan. Mert feszesebb a bőrünk, kevesebb a ráncunk, kockásabb a hasunk és így tovább. Ezek a minősítések azonban az önelfogadás hiányáról tanúskodnak és számos szükségszerű kérdést vetnek fel.

Ezek szerint a társadalmunk arra rendezkedett be, hogy polgára küzdjön meg az idővel, természetellenesen magasodjon a Sors akarata fölé, mindenáron akadályozza meg az öregedést, gátolja és rejtse el kora természetes jeleit – mert a tükör nem hazudik, ám! –, s a pénze és az ideje nagy részében fusson versenyt a természet törvényeivel, hátha így pár évvel későbbre tolhatja az elmúlással való neurotikus (idegbeteg) randevúit. De mi végre ez a rivalizálás? Istennel vagy az Idővel akar versenyre kelni az emberfia? Normális dolog ez? Szerintem rendellenes és fonák helyzet. Egy elfuserált ördögi körbe lettünk belekényszerítve, ami arról szól, hogy féljünk az első szarkalábaktól, aggódjunk a jövőtől és szorongjunk attól, ami még meg sem történt. Mert „jobb félni, mint megijedni” és „mert megérdemlem”.

Szerintem az öregedésgátlásnak egy jó alapállása van: az igényesség. Tisztességben, becsületben élve és egészségben számolni az éveket, s közben karbantartani a testünket. Azon a véleményen vagyok, hogy a testünket a lelkünk és a tudatunk képes igazán, mélyrehatóan adjusztálni (alakra szabni). Ha a tudatunk friss és fiatalos, s egy hasznavehető életismerete van – amelyben az öregedés nincs démonizálva –, akkor van esélyünk gátolni az öregedést. Egyébként azért nincs sok esélyünk a menekülésre, mert az árnyékoldalunkat, a félelmeinket erősítjük és váltjuk valóra minden egyes öregedésmegelőző lépéssel. Ha viszont a lelkünk üde, boldog – mert a lelkünknek ez a tápláléka –, akkor nincs az az ifjonti hév, amit ne tudna minőségileg ellensúlyozni a lélek és a tudat harmóniája. (Tehát nem a kötélmászó versenyre gondoltam.)

Ezek után, lássunk néhány apró praktikát és trükköt, amellyel elejét vehetjük az öregedésnek, befolyásolhatjuk a lefolyását és csökkenthetjük a tragikumát, de előrebocsátom, hogy nem állhatunk örökké az útjába.

 

A bőr megfiatalítása

 

A kor előrehaladtával bőrünk veszít a hidratáltságából (víztartalmából), a rugalmasságából és a feszességéből, emellett a regenerálódási képességei is lanyhulnak. A bőr vékonyodik, sérülékenyebb lesz és kevésbé ellenálló a környezeti ártalmakkal szemben. A bőr gyakrabban kiszáradhat és a hámlás is gyakoribb lehet. Ezt a bőr kollagén- és elasztintartalmának a módosításával ellensúlyozhatjuk. Itt jön a képbe a tápláló hatóanyagokkal történő arcápolás, az arcmasszírozás és a méregtelenítés. A bőr minden építő változása belülről indul kifelé. Még a finom éltető napfénynek is be kell hatolni a bőrbe és a bőr alá, hogy revitalizálja a sejteket.

A másik tünetegyüttes a ráncok néven ismert jelenségkör. A bőr öregedését leginkább gátolja az A-vitamin, a retinoidok (A-vitamin származékai, amelyek a bőr hámsejtjeinek osztódását szabályozzák) és a gyümölcssavak. Utóbbiak megkötik a nedvességet, feszesítik a bőrt, ugyanakkor hámlasztásra is felhasználják azokat. A bőrhámlasztásra egyébiránt használnak almasavat, citromsavat, tejsavat és a glikolsavat egyaránt. Természetesen óvatosan és körültekintően kell velük bánni.

A krémek kiválasztásánál ajánlott a nanoszemcséseket és a liposzómásokat választani. A liposzómák végeredményben apró golyócskák, amelyek vizet és zsiradékot tartalmaznak, alapanyaguk a lecitin. Előnyük, hogy parányi méretüknek köszönhetően mélyebben szívódnak fel a bőrben, így a nedvességüket és a zsiradéktartalmukat ott képesek átadni a sejteknek.

A természetes megoldások közül például a jojoba-, a mandula-, a szőlőmag- és az avokádó-olaj kitűnő a bőrre.

 

Helyes táplálkozás

 

A hajunk nem csak azért hullik és veszít a fényéből, mert öregszünk. A bőrünk nem csupán a kor miatt ereszkedik meg. Az energiaszintünk nem azért esik vissza, mert elmúltunk 40 vagy 50 évesek. Ez egyszerűen nem felel meg a természet valódi törvényeinek. A természet lehetőséget nyújt az egészség megőrzésére és fenntartására, amennyiben mi együttműködünk vele.

 

Ügyeljünk a helyes táplálkozásra! Válasszuk meg a számunkra előnyös arányokat! Kerüljük a túlzásokat!

  • együnk teljes kiőrlésű gabonából készült pékárut,
  • az olajos magvakat és a dióféléket se becsüljük le,
  • friss és nem agyonpermetezett zöldségeket és gyümölcsöket fogyasszunk,
  • rendszeresen együnk csírákat,
  • mindenképpen jó minőségű tejtermékeket fogyasszunk,
  • a tojásról sem kell lemondanunk,
  • részesítsük előnyben a rostban dús étkeket,
  • ne vessük meg az aszalt gyümölcsöket és a hüvelyeseket sem,
  • természetes édesítőszerekkel ízesítsünk, például a méz nagyon egészséges,
  • amennyiben húsevők vagyunk, akkor a halakból és a fehérhúsokból többet együnk, mint a vörös húsokból,
  • használjunk olíva olajat,
  • folyadékbevitelünk legyen kiegyensúlyozott,
  • vörösbort, zöldteát és gyógyteákat nyugodtan fogyaszthatunk,
  • ne édességekkel és egyéb felesleges kalóriabombákkal „bűnözzünk”!

 

Az öregedésgátló táplálkozás tudományos háttere

 

A szabad gyökök ellen kiváló antioxidánsok a C-vitaminban gazdag élelmiszerek, például a citrusfélék. De a zöldleveles zöldségek, valamint a kék áfonya, a kék szőlő és a szeder is nagyszerű öregedésgátló antioxidáns forrás. Az antioxidánsok – ahogy nevük is mutatja – megvédik a szervezetet számos károsító (oxidatív) folyamattól, illetve méreganyagtól.

Az A-vitamin (béta-karotin) a szemek, a bőr és az immunrendszer karbantartására kiváló. A-vitaminban bővelkedik a máj, a sárgarépa, az édesburgonya, a spenót, a tejtermékek és a gyümölcsök.

Az E-vitamin többek között a bőr őre, védi a tüdőt, csökkenti a vérnyomást, enyhíti az izomgörcsöket. Sok E-vitamin található a búzacsírában, a növényi olajokban, a brokkoliban, a kelbimbóban, a spenótban, a gabona magvakban, a tojás és a szójababban.

A jód a pajzsmirigyhormonok egyik alkotója és a káros környezeti radioaktív sugárzások kivédésében van szerepe. Ezen kívül az idegrendszer működésében és a vérkeringés szabályozásában is lényeges. A tengeri halakban és a tengeri sóban van belőle a legtöbb.

A kalcium a csontok, a fogak felépítésében, az idegrendszer működésében, a véralvadásban, az izmok összehúzódásában fontos. A tejtermékek és az olajos magvak a legfőbb forrásai.

A magnézium az idegek és izmok működésében, a fehérje-, a zsír- és a szénhidrát anyagcserében, a szív- és érrendszer működésében, továbbá a csontok felépítése játszik szerepet. Hüvelyesekben, zöldségfélékben, halakban és tejtermékekben van belőle sok. Hiányát az anyagcsere és az idegrendszer érzi meg leginkább.

A szelén természetes ránctalanító, védi a bőrt a nap káros sugaraitól, fénylővé varázsolja a hajat. Rákmegelőző funkciót tölt be, a szív és az érrendszer megbetegedésének rizikóját csökkenti. A brazil dió és a tenger gyümölcsei bővelkednek szelénben, de a húsfélék általában tartalmaznak valamennyi szelént.

A vasnak a vérképzésben és az oxigénszállításban van felülmúlhatatlan szerepe, de a bőr és a haj is sokat köszönhet neki. A húsfélék gazdag vasforrások.

A cink megint csak a haj számára fontos, valamint az inzulin és még 70 féle enzim alkotórésze. A vércukorszint és az anyagcsere is igényli. Húsokban, májban és hüvelyesekben sok cink található.

A szilícium a csontok, a kötőszövetek és a bőr rugalmasságát (a bőrünk 75 százaléka kollagén) biztosítják. A teljes kiőrlésű gabonakészítmények és gyökérzöldségek, a vörös- és lilahagyma, a citrom, a paradicsom például jó szilíciumforrás.

A kén az egészséges és ápolt bőrt, körmöt és hajat biztosítja. A fokhagyma, a tojás, a hagyma és a hüvelyesek jó forrásai a kénnek.

Az Omega-3- és omega-6-zsírsavért nem csupán a bőr, a haj és a köröm, hanem a szív és az érhálózat is hálás – a halak és az olajos magvak fogyasztása ezért lényeges.

A sor majdnem a végtelenségig folytathatnám.

 

Boldog párkapcsolat
Az egyik legjobb öregedésgátló módszer a boldog párkapcsolat és a harmonikus családi élet kialakítása. Nem utópia, hanem létszükséglet a jó párkapcsolat az ember számára. Egész egyszerűen azért, mert a férfi és a nő csak egymást jól kiegészítve képesek harmonikusan működni. Ezért a női-férfi kapcsolódások és általában a lelki és szellemi kapocs létrejövetele az egyik legnagyobb támogató erő az ember számára. S az élettárson kívül, a párkapcsolatok gyümölcsei, a gyerekek adnak motivációt, lelki örömöt és rengeteg feladatot a szülőknek, amelyek éreztetik a fontosságukat és növelik a felelősségérzetüket. Ezek pedig előnyösen hatnak az öregedés ellen. A család megannyi változatos inger forrása, amely színesíti az életet és nem hagyja tespedni, megöregedni a tudatot.

 

A hosszú élet titka

 

Véleményem szerint a hosszú élet titka az életfeladatok megtalálása. Aki már felfedezte és tudja, mi az életfeladata – az aktuális életszakaszának a rendeltetése –, annak hatalmas lendületet és lökést adhat annak beteljesítése. A bennünk rejlő lehetőségek kiaknázása és kifejlesztése óriási erő. Nagyon fontos, hogy az ember ne kötődjön a szerepeihez, s ne csupán egy-két szereppel/álarccal azonosítsa önmagát (anya, apa, férj, feleség, munkaerő stb.) Folyamatosan keresni kell a lappangó lehetőségeinket és élni kell velük. Nem csupán a munka és a család, de a művészi és a kreatív tevékenységek, a sport, a harcművészetek és a keleti mozgáskultúrák, a tánc, a társadalmi munkák, a spirituális területek (meditáció, jóga, légző gyakorlatok, filozófia), a nyelvek tanulása, a karitatív tevékenységek, az utazások, a gyermeknevelés és a tanítás mind-mind olyan lehetőségek, amelyeket az ember csak egy adott életkorban fedez fel önmagában. Addig, mintha nem is lennének, sőt lehet, hogy 10-20 évvel korábban kinevette volna magát értük, s most valóságos rajongással veti bele magát egy-egy új tevékenységbe.

Az életfeladatok megtalálása tehát soha nem ér véget, mert amint kipipáltuk az egyiket, már jön is a következő, majd az azt követő. Kívánok, mindenkinek kellő bátorságot, hogy ezt az öntudatos, új dimenziókat megnyitó utat felvállalja!

 

Száraz György

Boldog napot!

TÁRSOLDALUNK: www.napvallas.hu
signature

No Comments Yet.

What do you think?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..