Holisztikus tábor - Július 13-15 - Jelentkezz!
Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Puránák

Az indiai védikus irodalom gyöngyszemeiként tartják számon a Puránákat. Ezeket az ősi történeteket Vjászadeva állította össze. Végtelenül mély, messze az anyagi kötőerőkön túli titkokat tárnak fel a teremtésről, a tökéletes lelki megvalósítás útjáról, ugyanakkor szép számmal találunk bennük bizonyítékokat a történelemelőtti űrhajózásra és az istenek háborúira egyaránt.

A purána jelentése: „ősi”. A hinduizmus szent iratai közé tartoznak. Feltehetően i.sz. 5-11. században vetették őket papírra, bár a bennünk található bölcsesség időfeletti.

Érdekeségük, hogy kérdés-felelet formájában írják le Isten inkarnációinak, azaz testet öltéseinek és híveinek a cselekedeteit. Összesen 18 Puránát ismerünk. A hindu szentháromság, a Trimurti minden tagjáról hat Purána szól, így összességében hat foglalkozik Visnuval, hat Sivával, hat pedig Brahmával.

A 18 Puránát és azok kiegészítőit (Upa-Purána) három csoportra tagolják:

  1. Hat száttvika Purána, melyek a megváltás útján vezetnek: Bhágavata, Visnu, Náradíja, Garuda, Padma, Varáha,
  2. Hat rádzsaszika Purána, melyek a félistenek világába vezetnek: Brahma, Brahmánda, Brahmavaivarta, Márkandeja, Bhavisja, Vamana,
  3. Hat támaszika Purána, melyek a pokolba vezetnek: Váju, Linga, Szkanda, Agni, Matszja, Kúrma.

Kétségtelenül a legismertebb és a legkifinomultabb Purána a Bhágavata Purána, amit másik nevén Srímad-Bhágavatam is emlegetnek.

A Srímad Bhágavatamban megtalálható csaknem az egész védikus irodalom kvintesszenciája. Ez a tökéletes lelki életről szóló tanításokat foglalja magában. Ez a Purána tizennyolcezer verset tartalmaz és tizenkét éneken keresztül foglalkozik az „odaadó szolgálattal”.

Amarakosa szótára alapján öt kritériumnak kell ahhoz teljesülnie, hogy egy szentírást Puránának lehessen hívni:

  • tájékoztatnia kell a teremtésről
  • szólnia kell a másodlagos vagy újrateremtésről
  • tudósítania kell a félistenekről és démonokról
  • értekeznie kell a világkorszakokról
  • be kell mutatnia a királyok családfáit

A Puránák tartalmát nem lehet röviden összefoglalni, mert annyira változatos és komplex. Találkozunk bennük a különböző filozófiai iskolák tanításaival, olvashatunk bennük az egyes isteni inkarnációkról, az emberekre háruló rituális és hétköznapi kötelezettségekről, az ünnepekről és sok egyéb vallási kérdésről.

Az európai ember sokszor félreértelmezheti az egyes indiai fogalmakat. Ezt a legjobban úgy lehet kiküszöbölni, hogy alaposan megismerjük őket. A Puránák készítői gondosan ügyeltek arra, hogy minden típusú embernek, valamennyi tudatszinten álló hívőnek a kérdéseire válaszoljanak. Ezért aki kézbe veszi őket, az tapasztalni fogja, hogy egyes részek nem kifejezetten neki szólnak, míg mások épp rá illenek. Ennek az az oka, hogy az élőlény teljes életútját annak minden feltételrendszerével részletekbe menően és fokozatról-fokozatra magyarázza el, és mintegy végigkíséri a védikus tudás.

Mint azt már említettem a legmagasabb szintű Puránának a Bhágavata Puránát tartják, mert ahogy mondják, a nem egyszerűen az anyagi kötőerők feletti célhoz vezet el, hanem „a Védák, a Vedānta-sūtra, a többi purāņa és az itihāsák teljes kifejtését is tartalmazza.”

Álljon itt egy idézet a Śrīmad-Bhāgavatamból:

„Ez a Bhāgavata-purāņa oly ragyogó, mint a nap, s akkor kelt fel, amikor az Úr Kŗşņa a vallás és a tudás kíséretében visszatért saját hajlékára. Azok, akik a Kali-korban a tudatlanság sűrű sötétsége miatt elvesztették látásukat, ebből a purāņából merítenek majd fényt.”

-Śrīmad-Bhāgavatam 1. ének 3. fejezet 43. vers-

A Puránák mindenkinek hasznos olvasmányok, akik a tiszta istenszeretetet óhajtják elérni és az emberi élet végső célját akarják beteljesíteni. Azok sem fogják megbánni, hogy elkezdték tanulmányozni a Puránákat, akik a Teremtés titkai és az élet mozgatórugói után kutatnak. Miként azok is bizonyítékokra bukkantak a Puránákban, akik félelmetes ősi szuperfegyverek, különböző repülő szerkezetek és űrhajók nyomait keresték a történelem előtti korokban. Utóbbiak kedvéért álljon itt egy rövid részlet a Visnu Puránából:

„A király és a hárem személyzete, sőt minden városrész tisztviselője is beült a mennyei kocsiba. Elérték az égboltot és a szelek útját követték. A mennyei kocsi átrepült a Föld és az óceánok felett, azután Avantis városa felé vette az irányt, ahol éppen nagy ünnepélyt tartottak. A Vimána megállt számtalan bámészkodó szeme láttára, akik az égi kocsit csodálták. A király kiszállt, hogy jelen lehessen az ünnepségen. Rövid látogatás után a király ismét elindult.”

Az indiai védikus irodalom attól is egyedülálló, hogy eddig még nem találtak épségben nagyobb terjedelmű, hatalmasabb időbeliséget átfogó, a transzcendentalitást, a mágiát és a technikai tudást egyaránt felvonultató, ugyanakkor mélységes metafizikai kérdéseket részletesen megválaszoló, egyszerű és sokszor magas röptű szentírást a Földön.

Száraz György

Boldog napot!

TÁRSOLDALUNK: www.napvallas.hu
signature

No Comments Yet.

What do you think?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..