Holisztikus tábor - Július 13-15 - Jelentkezz!
Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Vitamin-túladagolás, avagy jóból is megárt a sok!

Most kiderül, hogy a szervezet túlságos vitaminellátottságából fakadó kóros állapot, más néven a hipervitaminózis mennyiben bizonyított tudományosan és mennyiben alapul statisztikákon, egyéb következtetéseken és feltételezéseken.

 

Két-három évtizeddel ezelőtt bizonyára kevesebben gondolkodtak el azon, hogy vajon mennyi az a maximálisan bevehető vitaminmennyiség, amely még nem jár semmilyen egészségügyi kockázattal az egyénre nézve. Azután, mint mindenhol, e téren is egy kisebb korszakváltás következett be. Jött az információs forradalom és a tudomány hegemóniája, aminek révén valósággal berobbantak a táplálék-kiegészítők és a róluk szóló információk a piacra és ezzel együtt az életünkbe is. Jöttek az MLM-rendszerek direkt marketingjei és a fitnesz és wellness életmód reklámjai, s ezzel beköszöntött naturális és szintetikus „csodaszerek” kora. Az egészség-megőrzést célul kitűző szellemi áramlathoz később csatlakozni kényszerült a gyógyszeripar, miután látta, hogy mekkora szeletet haraptak ki a „természetes anyagokat” forgalmazók az egészségükért harcba szálló, egyre inkább tudatosodó emberek költségvetéséből. A többi már a jelen, viszonylag ismert ténysorozat, és persze a jellegzetes ellenpropaganda és lejárató hadjárat.

 

Történt ugyanis, hogy egyes érdekcsoportok nem csak egymáshoz hasonló, vitamin és ásványi anyag termékeket kezdtek piacra dobni, hanem egyesek a nagy „éljünk egészségesebb” mottójú dömpingben alantasabb módszerekhez folyamodtak a konkurenciaharcot egyszer s mindenkorra megszüntetendő. Így történhetett, hogy az Interneten keresztül árasztani kezdték ránk a féligazságokat és részinformációkat a különféle termékekről, észrevétlenül a saját termékeik fogyasztása irányába terelve a szokásainkat és elterelve ezzel a figyelmünket a valódi lényegről. Szárnyra kapott az ellenpropaganda és megkezdődött a lejáratás: mindkét oldalon orvosok és természetgyógyászok sorakoztak fel. Sőt egy olyan esetről is tudhatunk, amely példát akart statuálni a megtorlás és az elrettentés eszközével: valóságos karaktergyilkosságot hajtottak végre például Dr. Lenkein ahelyett, hogy kulturált, érvekkel és ellenérvekkel lefolytatott, konstruktív és tisztességes szakmai vitákra került volna sor.

 

Az „oszd meg és uralkodj” elve tehát most is bevált, az ellenkampány célt ért. Sikerült elbizonytalanítani az amúgy is kétkedő fogyasztókat. Ezért úgy látom, hogy nem árt ezzel a témával egy kicsit behatóbban is foglalkozni. Mindazonáltal, most nem kelek a természetes létfontosságú elemek védelmére, hiszen azok az én támogatásom nélkül is értékesek, hanem azt próbálom megvizsgálni, hogy a tudomány szerint milyen reális veszélyei vannak, illetve lehetnek a vitamin-túladagolásnak. Miközben a következő sorokat olvassunk, mindig tartsuk szem előtt, hogy ezek átmeneti részeredmények, s csupán egyes tudományágak és kutatások pillanatnyi eredményeit mutatják, nem a teljes igazságot.

 

Hipervitaminózis, azaz a vitaminok túladagolása akkor lép fel, amikor a táplálkozásunk során, a táplálék-kiegészítők és egyéb készítmények révén túlzott mértékben viszünk a szervezetünkbe vitaminokat. Ezzel ellentétes hatású a hipovitaminózis, amely az elégtelen vitaminbevitelből kialakult vitaminhiány állapotának a leírása. Az avitaminózis pedig már a vitaminhiányból fakadó betegség elnevezése. Lássunk néhány példát a vitaminok túladagolására.

 

Az A-vitamin hipervitaminózisáról a napi 10 000 nemzetközi egységet (NE) meghaladó esetben beszélhetünk.

Jellegzetese tünteti: fáradékonyság, rossz közérzet, gyomorpanaszok, étvágycsökkenés, hányás, ízületi fájdalmak, ingerlékenység, fejfájás, az ajkak és a bőrfelületek kiszáradása és berepedezése, hajritkulás, illetve hajhullás és sárgás, esetenként gyulladt bőr, májkárosodás, a csontsűrűség csökkenése és csontkinövések.

A legsúlyosabb következményekkel a szülőképes korú nőknél jelentkezhet, mivel a túladagolt A-vitamin a magzat fejlődési rendellenességét okozhatja (torzszülöttség).

Túladagolásának káros volta viszonylag régóta ismert: Xavier Mertz sarkkutató 1913-ban A-vitamin okozta hipervitaminózisban halt meg, miután elfogyasztotta a szánhúzó kutyáinak igen magas A-vitamin tartalmú máját.

 

A B-vitamin túladagolása növeli a rák kockázatát. De vajon melyiké? És milyen időtávon túl? Merthogy a B1, B2, B5 és a B12 egyelőre nincs meggyőző adat. A kutatások folynak, bár szerintem az egyensúlyából valamilyen módon kibillentett szervezet válhat hajlamossá a rákra. A B3, B6 és a B9 vitamin esetében vannak már javasolt napi maximált limitek.

A B6-vitamin túlzott bevitele okozhat idegrendszeri károsodásokat és kiválthatja a végtagok érzékelési zavarait, illetve zsibbadását.

 

A C-vitamin túladagolása igen nehezen kivitelezhető az egészséges táplálkozással. Az Európai Unióra vonatkozó RDA-érték napi 60 milligrammot irányoz elő.

A szervezet egyszerre csak adott C-vitamin mennyiséget tud felhasználni, az ennél nagyobb dózist a vesén keresztül kiüríti, mivel vízben oldódót, s nem elraktározható vitaminról van szó.

Eddig azt vallották és terjesztették lelkiismeretesen a szakemberek – mivel ezt tanulták –, hogy ha a vesét hosszabb időn keresztül rendszeresen bombázzuk nagy adag C-vitaminnal, akkor az könnyen vezethet veseelégtelenséghez és akár vesekőhöz is. Ezzel kapcsolatban azonban vannak más eredmények is. Ilyen például az, hogy már megcáfolták a C-vitamin vesekőképző mítoszát.

Az viszont tapasztalati tény, hogy a C-vitamin túlzásbavitele hasmenést és hasi fájdalmakat okozhat.

 

A D-vitamin túladagolása megemeli a vér kalciumszintjét, ily módon növeli az érelmeszesedés kockázatát. Ugyanakkor a gyermekek növekedésében és a csontképződésben is pótolhatatlan szerepet tölt be. Jó hír, hogy napfény hatására a szervezetünkben is képződik, ami a C-vitaminról sajnos nem mondható el.

 

Az E-vitamin túlzásbavitele véralvadási zavarokat okozhat. Különösen rossz párosítás a K-vitamin hiánnyal. Az E-vitamin túlfogyasztásának tünetei között találjuk a fejfájását, az emésztőszervi problémákat, a szívbetegséget, de a túladagolása akár tüdőrákot is eredményezhet.

Itt jegyzem meg, hogy egy 2007-ben, a JAMA folyóiratban megjelent, sokak által vitatott tanulmány, amelyet több mint 200 ezer emberen végeztek el, arra a következtetésre jutott, hogy a béta-karotin (A-vitamin provitaminja), az A-vitamin, valamint az E-vitamin szedése megnövelheti a halál kockázatát, ezenfelül a többi vitaminnak sincs jótékony hatása a mortalitásra.

 

Az iménti adatokat azért kezeljük fenntartásokkal. A vízben oldódó vitaminok (pl.: B-vitamin-csoport, C-vitamin) könnyebben ki tud ürülni szervezetből, tehát a feleslegtől a vizelettel meg tud szabadulni az egészséges szervezet, míg a zsírban oldódó vitaminokat (A-, D-, E-, K-vitamin) el tudja raktározni, ami növeli a túladagolás rizikóját.

 

Ha kétségeink vannak e téren, tájékozódjunk, és kérdezzük meg orvos-természetgyógyászunkat is!

 

Boldog napot!

TÁRSOLDALUNK: www.napvallas.hu
signature

No Comments Yet.

What do you think?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..