Holisztikus tábor - Július 13-15 - Jelentkezz!
Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

ZSÍR ÉS FOGYÓKÚRA

Írta/Szerkesztette: Posted on 0

 Lehet-e fogyni állandó koplalás, éhezés, stressz nélkül úgy, hogy az eredmény tartós legyen, ne terhelje meg túlzottan a szervezetünket és ne fizessünk érte később nagyobb árat? Csökkenthetők-e a zsírpárnáink okosan? Létezik-e egészséges fogyókúra, ami ténylegesen megszabadít a zsírfeleslegeinktől, s nem igényel tőlünk emberfeletti teljesítményt?

 

Mindenekelőtt az elhízás okait érdemes szemügyre vennünk. Maradjunk egyelőre a testi dimenzióknál. Az elhízás hátterében, a zsírraktárak mértéktelen telítődése és termelődése mögött anyagcserezavar áll. Méghozzá sokszor krónikus anyagcserezavar, hiszen kilóink nem egyik napról a másikra ugranak ránk, s értelemszerűen nem egyik pillanatról a másikra esnek le rólunk. Azért vannak törvényszerű folyamatok, amelyeket megismerve, talán könnyebben érhetjük el a vágyott, ideális testsúlyunkat.

 

Először is, el kell felejtenünk, hogy nem tehetünk róla. Mármint nem vagyunk felelősek a testsúlyfölöslegünkért. Még ha van is rá szervi okunk, vagy betegségünk, vagy genetikai hajlamunk, vagy lelki indítékunk, akkor is lehet befolyásolni, sőt annál inkább szükséges ráhatni a testsúlyunk alakulására.

Másodszor azt érdemes tisztázni, hogy a nem tudás nem mentesít bennünket semmilyen következmény alól. Ha én nem ismerem a testemben lejátszódó anyagcsere biokémiai folyamatainak nem mindig éppen egyszerű rendszerét, akkor azzal nem takarózhatok. De szintén nem célravezető másokat okolva, kívül keresni a hibát.

 

A szervezetünk úgy működik, hogy a bevitt táplálékokból biztosítja az önfenntartásunkhoz szükséges tápanyagokat és az energiát. A folyamat számos melléktermékekkel jár együtt, amelyeket semlegesíteni kell, illetve ki kell üríteni a szervezetből. Ha csak egyetlen tápanyag is hiányzik a szervezetünkből, már attól megakadhat a gépezet működése, vagyis bizonyos anyagcsere folyamatok felborulhatnak. Ez eredményezhet elhízást, de az ellenkezőjét is. Tehát a zsírszövetek drasztikus megnövekedésekor gyanakodhatunk arra, hogy valamilyen anyagcsere folyamatunk azért borult fel, mert egyes tápanyagokból hiány lépett fel és a szervezetünk kompenzálni kezdett. Ez lehet vitamin vagy ásványi anyag hiány, vagy valamilyen hormonális változás. A szervezetünk egyensúlyi állapota – homeosztázis – valójában ezrednyi pontossággal beállított értékektől függ. Elegendő csupán egyetlen érték csökkenése vagy növekedése ahhoz, hogy a kényes egyensúlyi állapot megbillenjen. Ha pedig valamilyen megbillent érték nem tud rendeződni, akkor a krónikus probléma dominószerűen hat a többi anyagcsere működésre.

Nyilvánvaló okként jelölhető meg, amikor semmilyen létfontosságú anyagból nincs hiány vagy túltermelés, csak egyszerűen túl sokat eszünk.

 

További jellemzője az anyagcserezavaroknak, hogy amikortól fennállnak, onnantól már nem is nagyon számít – sokszor egyáltalán nem számít –, hogy mennyi táplálékot fogyasztunk. Tudom, ez paradox jelenség. De van olyan elhízás, ami egy felborult parányi anyagcsere problémából alakul ki, s az illető már hiába koplal és hoz kényszerintézkedéseket, a testsúlya csak nő. Ilyenkor szokták azt mondani, hogy egy szem rizstől egy kilót hízik valaki.

 

A zsírpárnák okai

 

Az aránytalan táplálékbevitel az elhízás egyik lehetséges oka. De a mozgásszegény életmód úgyszintén gyakori okként szerepel. Természetesen itt nem a sportolásról beszélünk, hanem a rendszeres testmozgásról, ami már egy 30 perces séta formájában is megvalósulhat.

A túlsúlyproblémák kialakulásáért nagyban felelősek az élelmiszerek tartósítószerei és a különböző adalékanyagok. De meglepő, hogy számos antibiotikum és növekedést serkentő szer szintén „mellékhatásként” elhízást indukálhat.

S akkor még nem beszéltünk a szeretethiányról és a lelki önvédelmi mechanizmusokról, mint pszichés faktorokról, amelyek valósággal lebénítják az akaratunkat, ha a fogyókúra szóba kerül. S a megannyi szenvedélybetegségünk és kényelmünket szolgáló vívmányunk szintén nem kedvez a zsírlebontásnak. Az ülő életmód, a napi tévézésünk óráinak száma, a gépesített háztartás, a közlekedési szokásaink mind-mind a lustaság és a renyheség irányába hajlamosítanak. S a stresszes és túlhajszolt, fáradt ember hajlik is a kényelmes megoldásokra.

 

Megszabadulás a zsírtól

 

Egy komplex kérdéssel állunk szemben, ezért mindenképpen figyelembe kell vennünk az illető, a fogyókúra előtt álló:

  • egészségi állapotát.
  • korát,
  • egyéni igényeket (munkavégzés, családi környezet),
  • megfelelő tápanyagbevitelt.

 

Célul kell kitűzni, hogy az energiaszintje ne csökkenjen a fogyókúrázónak, különben nem fog tudni megfelelni a mindennapi, megszokott rutinjának: munka, gyereknevelés, tanulás, háztartási dolgok stb. Tehát az energiákat pótolni kell.

Ebből következik, hogy elfelejthetjük a gyors fogyókúrákat, mert azok a legritkább esetben hoznak tartós eredményeket. Ezzel szemben egy mentális felkészülésére van a legnagyobb szüksége a fogyókúrázónak, véleményem szerint. Magyarul egy bizonyos mértékű szemléletváltás nélkül nem lehet garantálni a zsírraktárak felszámolását. Ezt nevezhetjük gondolkodásmódbeli változtatásnak, de nem túlzás életvitel változásról beszélni.

 

Az egyik leglényegesebb követelmény a „zsír és fogyókúra” problematikájánál az egyensúly fenntartása a kiadás és a bevétel között, vagyis az energiafelhasználás és a kalória-bevitel között. Tehát elavult hozzáállás csupán a bevitt tápanyagok mennyiségét vizsgálni, méricskélni, agresszíven megvonni mindenfélét magunktól és csupa-csupa megszorító intézkedést bevezetni. A fő kérdések nem szimplán mennyiségi, hanem minőségi szempontokban gyökereznek. De ezek önmagukban csak szükséges, de még mindig nem elégséges feltételei a sikeres fogyókúrának. Ugyanis fel kell tennünk magunknak a kérdést: hogyan, hány százalékban hasznosulnak, vagy hasznosulnak-e egyáltalán a bevitt értékes tápanyagok.

 

A szervezetünkben ösztönszinten működnek a túlélési mechanizmusok. A zsír egy olyan tápanyag, amelyik az évezredek folyamán mindig is segítette az embert, hogy szélsőséges körülménynek között is helyt tudjon állni, vagy túlélje a nélkülözést. Az agyunk sokszor védekezésből tart vissza zsírt: nem akar éhezni, nem akar fázni, ugyanakkor sok nagy energiaigényű munkát akar elvégezni stb.

 

A jó fogyókúra sokszor nem látványos. Ennek oka abban keresendő, hogy először a szervezetünk a belül található zsírpárnákhoz nyúl hozzá, s csak később kezdi el a bőr alatti zsírszöveteknek a lebontását. Ezért fontos a türelem és a kitartás.

 

Sokan szinte minden nap mérlegen nézegetik a változásokat. Ez azért nem igazán üdvös, mert az ember könnyen becsaphatja magát. A szervezet súlycsökkenése nem feltétlenül jelent egyet a zsírleadással. Ha a fogyásunk hatékonyságáról akarunk meggyőződni, használjunk inkább centit, mint mérleget.

 

A testzsír az emberi szervezetben egy nagyon hasznos anyag, csupán a túl sok zsír az, ami káros. Maga a zsír nélkülözhetetlen testünk harmonikus működéséhez. Többek között a test méregtelenítésében van múlhatatlan szerepe. Talán ezért is javasolható, hogy első lépésként mindenképpen foglalkozzunk testünk alapos méregtelenítésével. Ebben szerepet kaphat a böjt, a magas rosttartalmú élelmiszerek fogyasztása, egy sor diéta és zöldséglé-kúra. Diéta alatt az étrend módosítását értem, s nem a fogyókúrát. Igaz, hogy aki méregtelenítésbe fog, észre fogja venni, hogy testsúlya már ettől csökken.

 

A súlyfelesleggel küzdők gyakori problémája a zsírsejtek és méreganyagok szaporodása, valamint a kötőszövetekben pangó folyadék felhalmozódása. Ezek együttesen egyre nagyobb nyomást fejtenek ki a vér- és nyirokerekre lelassítva a keringést. A keringés és az anyagcsere gyengülésének tipikus tünete a narancsbőr, amely esztétikailag is problémákat okozhat. Tehát nem elég a testtömeg és a belső szervek túlterhelése, a periférikus keringés is romlik és a bőr egészségi állapota is gyengül. Ezt rengetegféle gyógynövénykivonattal lehet kezelni, de az igazi megoldás a belső átalakulás.

 

Az igazi karcsúság, avagy az ideális testsúly elérésének lépései:

  • legalább alapszinten megismerni szervezetünk és pszichénk működését,
  • szakemberek – orvosok és lelki tanácsadók – segítségével megállapítani, mi váltja ki a testsúlyfelesleget a mi esetünkben (kivizsgálások),
  • felállítani egy holisztikus tervet a helyzet kezelésére, ami figyelembe veszi a lelki harmóniát és a feszültségoldást, valamint a gondolkodásmód átalakítását,
  • méregtelenítsük szervezetünket a fogyókúra előtt,
  • vegyük számba, milyen módszerek elérhetők a számunkra: diéta, étrend-kiegészítők, étvágycsökkentők, természetes zsírégetők stb.,
  • ügyeljünk az állóképességünkre és a rendszeres mozgásra (nem feltétlenül kell sportolni a fogyókúrához),
  • tegyünk lépéseket a lelki harmóniánk beállításáért és alkalmazzunk magunkon rendszeresen stresszmentesítő gyakorlatokat,
  • türelemmel és kitartással álljunk hozzá a fogyókúránkhoz, mert a megváltozott testi és lelki állapotunkhoz való alkalmazkodás időbe telik a szervezetünk és a pszichénk számára.

 

Ne feledjük, a személyiségünk fejlődése nélkül is lefogyhatunk, de a jólét és a boldogság érzéséhez szükségünk van igazi önelfogadásra és valódi önbecsülésre is, ami belső átértékelésekkel nyerhető el és tartható fenn.

 

Száraz György

Boldog napot!

TÁRSOLDALUNK: www.napvallas.hu
signature

No Comments Yet.

What do you think?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..